Zoekmachineoptimalisatie in de praktijk

Voor veel klanten doet Ha! Marketing de zoekmachineoptimalisatie, beter bekend als SEO. Dit is een breed begrip, waaronder veel werkzaamheden vallen, maar het uiteindelijke doel is altijd om de website van de klant beter vindbaar te maken in de zoekmachines. Veel mensen denken hierbij alleen aan Google, maar ook andere zoekmachines spelen nog altijd een rol van betekenis.

Relevantie en populariteit

De basisbeginselen waar zoekmachines hun resultaten op baseren zijn relevantie en populariteit. Bij een bepaalde zoekopdracht wordt er eerst nagegaan welke webpagina’s over het gezochte onderwerp gaan, aan de hand van trefwoorden. Vervolgens wordt er nagegaan hoe populair deze pagina’s zijn op basis van verschillende variabelen, zoals het aantal bezoekers en hoe lang bezoekers op de pagina blijven. Er wordt aangenomen dat de populariteit een goede indicator is voor kwaliteit, en als u zelf tevreden bent over de zoekresultaten die u doorgaans krijgt op voorgeschoteld, is die aanname waarschijnlijk juist.

Met SEO kunnen deze beide variabelen worden beïnvloed. Door pagina’s op een website te herschrijven op een manier die relevante zoektermen gebruikt, worden de pagina’s snel relevanter. Om dit met succes te doen, moet je je echter wel kunnen verplaatsen in het hoofd van een potentiële klant en kunnen aanvoelen op welke termen er gezocht gaat worden. Het verbeteren van de populariteit van een website is echter een aanzienlijk minder zwart-wit proces. Zoals eerder besproken wordt de populariteit bepaald aan de hand van een aantal variabelen. Deze variabelen hebben vooral te maken met het verkeer dat de site al trekt. Dit betekent in feite dus dat je meer bezoekers gaat trekken door meer bezoekers te trekken. Het is een proces dat lastig in gang te zetten is, maar zichzelf uiteindelijk zal versterken, mits het goed begeleid wordt. Voorbeelden van dergelijke begeleiding zijn een goed content plan of structurele link-building.

Interessant voor ieder bedrijf

SEO is een dienst die voor nagenoeg ieder bedrijf nuttig kan zijn. Het is ook zeer flexibel toe te passen, omdat je het zo intensief kunt maken als je zelf wilt. Een grote webshop heeft er heel veel baat bij om online goed gevonden te worden en zal dus doorgaans veel budget vrijmaken voor SEO-activiteiten. Hierbij kunnen bepaalde productgroepen ook nog extra benadrukt worden om de omzet van de webshop te maximaliseren. Wat echter minder voor de hand ligt, is dat bedrijven die niets online verkopen ook kunnen profiteren van zoekmachineoptimalisatie. Neem nu eens het voorbeeld van een kleine speciaalzaak achter de hoofdstraat in een kleine stad. Zonder langslopend publiek zal de winkel moeten overleven op een kring van vaste klanten. Tegenwoordig gebruiken mensen echter vaak Google om een bepaald product te vinden, zeker als het een specialistisch project betreft. Als deze kleine speciaalzaak nu bovenaan de zoekresultaten verschijnt met een aantrekkelijke website, zal het bereik enorm toenemen. In een kleine nichemarkt met weinig concurrentie kan zelfs met een klein budget al veel resultaat gehaald worden.

SEO bij HA!

Bij HA! Marketing zijn we zeer bedreven in het opzetten en uitvoeren van SEO-campagnes. Bij ons begint het traject met een brainstorm. Wij gaan met u in gesprek om uw wensen in kaart te brengen. Hierbij kunt u denken aan vragen als ‘Wie is mijn doelgroep?’, ‘Hoe bereik ik deze groep?’ en ‘Welke boodschap wil ik overbrengen?’. Hierna stellen wij samen met u een campagneplan op maat op. Zodra wij onze werkzaamheden zijn gestart, rapporteren wij regelmatig en op heldere wijze de vooruitgang en planning. Klinkt dit interessant? Vul dan ons contactformulier in, en wij helpen u graag om uw online doelen te behalen.