Hoe maak je internet marketing activiteiten winstgevend? Antwoord: Continue verbeteren en optimaliseren van je online activiteiten. Elke organisatie is anders, elk product is anders. Er bestaat geen toverspreuk of truc die elke organisatie online winstgevend maakt. Maarrr… meten is de sleutel tot het succes. Weet je exact hoe je organisatie presteert, dan heeft het management de tools in handen om kritisch te kunnen bijsturen.
Helaas is dit vaak niet het geval. Mijn ervaring is dat met name het MKB hier veel steken laat vallen. Zonde, want er valt een hoop winst te behalen! Lees dit artikel en kom erachter waar de tools en trucs liggen om je online activiteiten te monitoren en winstgevend te maken.

Maak doelstellingen per marketing campagne

Als je internet marketing campagnes uitvoert, zorg er dan altijd als eerste voor dat deze doelen hebben. Doelen zijn meetbaar en kunnen bijgestuurd worden. Enkele voorbeelden:

E-mail marketing doelen:

  • Omzet vanuit e-mail marketing campagnes
  • Aantal contactaanvragen
  • Aantal klikken naar een landingspagina
  • Aantal geopende e-mails

Zoekmachine campagne doelen: (SEO & SEA):

  • Omzet vanaf landingspagina’s
  • Aantal bezoekers
  • Ranking

Zorg dat je doelen meetbaar zijn

Zorg ervoor dat een internet analist campagne doelen meetbaar maakt. Er bestaat simpelweg geen internet marketing campagne of online activiteit die niet meetbaar is. Bij e-mail marketing campagnes bijvoorbeeld is het mogelijk de prestaties van elk individueel artikel meetbaar te maken. Verwijs je naar een blog, dan is exact meetbaar hoeveel bezoekers vanaf een specifiek artikel naar het blog kwamen. Voor e-commerce is dit nog veel mooier. Biedt je in een nieuwsbrief producten aan? Dan is exact meetbaar hoeveel omzet uit het betreffende artikel is gekomen. Hoe makkelijk is het dan om de prestaties van jouw nieuwsbrief te optimaliseren?
Leg goed lopende artikelen naast slecht lopende en bekijk waar het beter kan.

Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van meetbaarheid van online marketing campagnes. Een internet analist kan met gemak het bereik, bezoek, de betrokkenheid en de tevredenheid van je bezoekers vaststellen.

Meet de omzet uit je online activiteiten

Als je online marketing campagnes meetbaar zijn, dan is ook de gegenereerde omzet te achterhalen. Door deze vervolgens uit te splitsen, krijg je waardevolle informatie.

  • Omzet per marketingcampagne
  • Omzet per bezoeker
  • Gemiddeld order bedrag
  • Omzet bestaande klanten
  • Omzet nieuwe klanten

Breng je internet marketing kosten in kaart

Wanneer je online activiteiten meetbaar zijn, is het tijd de kosten van de internet operatie te vergelijken met de opbrengsten.

Kosten die je minimaal moet weten:

  • Kosten per marketingcampagne
  • Kosten van het beheer en onderhoud van je online activiteiten (hosting, technische aanpassingen etc.)
  • Personeelskosten

Zet je boekhouder aan het werk

Zorg ervoor dat de kosten van je marketing campagnes door je boekhouding apart geboekt worden per campagne. Overleg met je boekhouder over de inrichting van je grootboek en zorg dat je marketingleveranciers of de marketing afdeling hun werkzaamheden factureren per campagne. Op deze manier ontstaat er een overzicht van de kosten per internet marketing campagne en de overige internet kosten.

Splits je kosten per order, klant, bezoeker

Zijn de kosten helder? Splits ze vervolgens uit per bezoeker, order en klant. Zo ontstaat er een helder overzicht van de kosten en opbrengsten van je online inspanningen.

Creëer management rapportages

Voeg deze rapportages samen in managementsamenvattingen. Ook de management samenvattingen zijn onder te verdelen in categorieën. Het topmanagement, welke voornamelijk geïnteresseerd is in de totale kosten en opbrengsten, zal in eerste instantie enkel deze cijfers willen zien. Het lager management en operationeel personeel is erbij gebaat gedetailleerdere gegevens te ontvangen. De tekstschrijvers en marketeers hebben er baat bij om de prestaties van hun artikelen of campagnes te monitoren en te verbeteren.

Conclusie: Het continue monitoren, verbeteren en optimaliseren van je online activiteiten en campagnes zorgen voor winstgevende internet marketing.

 

Meer weten over hoe HA! internet marketing doelgericht winstgevend maakt? Neem geheel vrijblijvend contact op of lees meer over analyse en optimalisatie!

Over Sven van Ophem

Na enkele jaren ervaring als eigenaar van de webwinkel Tasteweb.nl en een afgeronde marketingstudie, maar bovenal een passie voor internetmarketing, ontstond het idee om de online kennis te delen en bedrijven van dienst te zijn om online succesvol te worden.

In deze artikelen inspireer ik je met internetmarketingkennis en ervaringen. Daag mij uit door te reageren op deze artikelen…