Als de berg mest maar groot genoeg is, vind je uiteindelijk wel een keer een gouden munt. Met andere woorden, als je veel data verzameld hebt zit er altijd wel iets bruikbaars tussen.
Big Data is iets dat steeds waardevoller wordt en in de praktijk steeds vaker wordt gebruikt. Maar hoe pak je dit aan?

Wat is Big Data?

Je kunt lang zoeken naar een beknopte beschrijving van Big Data, maar een echte duidelijke definitie is er niet. Big Data bestaat uit digitale gegevens zoals video, teksten, cijfers, audio en foto’s. De digitale wereld groeit snel en komt steeds dichter bij de fysieke wereld. Het ziet er naar uit dat deze werelden in de toekomst volledig samen komen.

Big Data als ontwikkeling

Big Data wordt echter vaak omschreven als een ontwikkeling en niet als een omvang. De vraag; “Wat is Big Data als ontwikkeling?” staat in dit blog centraal. Deze ontwikkeling omvat twee belangrijke componenten. Enerzijds de computertechnologie, deze maakt het mogelijk om met geavanceerde hard- en software systemen oneindig veel gegevens te verzamelen en op te slaan. Anderzijds het component statistiek, dat er voor zorgt dat er makkelijk in een verzameling van losse gegevens een betekenis of overeenkomst te vinden is.

Component 1: Verzamelen
Het verzamelen van Big Data gaat op heel veel verschillende manieren, een paar bekende platformen die veel Data opleveren zijn bijvoorbeeld het surfgedrag van mensen, filmpjes op Youtube en input op social media kanalen als Facebook, Instagram en Twitter. Drie voorbeelden van minder bekende manieren om gegevens te verzamelen zijn toezichtcamera’s op straat, je netwerk op LinkedIn of de boodschappen die je afrekent bij de AH! In een jaar tijd gieren er honderden miljarden gigabytes aan data door de leidingen van het internet. Er zijn genoeg gegevens om te verzamelen dus!
Big Data netwerk
Component 2: Statistieken
Als je weet hoe je statistieken los kan laten op verzamelde gegevens kunnen er interessante analyses uit komen. Wanneer er verbintenissen gevonden worden in de Big Data ontstaan er kansen. Met name verkoopkansen, maar ook kansen als het voorspellen van de beurs of het benaderen van de juiste personen om stemmen te winnen voor jouw politieke partij.

Hoe kan Big Data ingezet worden?

Door de statistieken kan men een hoop te weten komen over een persoon. Om je een duidelijker beeld te geven over hoe Big Data ingezet kan worden zal ik hieronder een tweetal voorbeelden schetsen die nu al mogelijk zijn en in de praktijk gebeuren.

Voorbeeld 1
Stel je komt erachter dat je zwanger bent. Je begint met Googelen naar hoe lang een zwangerschap eigenlijk duurt, je belt daarna naar de huisarts om een afspraak te maken.  Je bent super enthousiast en je stuurt vast je beste vriendin een berichtje om het nieuws te delen. Slimme statistieken kunnen uit het spoor dat jij achterlaat achterhalen dat jij zwanger bent. Twee dagen later krijg jij een gratis pakket babyvoeding toegestuurd als felicitatie met je zwangerschap.

Voorbeeld 2
Jij zit in de trein en je bent opzoek naar een paar nieuwe voetbalschoenen. Je hebt even niks te doen dus je gebruikt je mobiele telefoon om op zoek te gaan naar een nieuw paar voetbalschoenen. Aangekomen bij het station stop jij je mobiel weg. Op een grote banner op het station zie jij ineens een paar geweldige voetbalschoenen van Nike die Messi aan jou presenteert. Toeval of niet? Nee dit is geen toeval, dit is een slimme toepassing van Big Data.

Big Data gebruiken

Wat zijn de mogelijkheden in de toekomst?

Omdat ons gedrag steeds meer digitaliseert komen er ook steeds meer gegevens vrij waar statistieken op los gelaten kunnen worden. Hierdoor kan er heel persoonlijk geadverteerd worden. Ik beeld mij wel eens in hoe de toekomst eruit zal komen te zien met deze mogelijkheden. Ik zou er niet gek van staan te kijken als iedere winkel gezichtsherkenningsapparatuur heeft die verbonden staat aan alle Big Data die ik heb achter gelaten. Zo weet een winkel precies hoeveel geld ik op de bank heb, wat mijn hobby’s en interesses zijn, waar ik naar opzoek ben en hoeveel geld ik normaal besteed aan hetgeen waar ik naar opzoek ben. De verkoper (misschien wel een robot) kan mij direct aanspreken bij mijn naam en pakt hetgene waarvoor ik gekomen ben en past binnen mijn budget.

Privacy

Er zijn veel verschillende meningen over het gebruik van Big Data, vooral privacy is een veel besproken, gevoelig onderwerp. Toch ziet het er voorlopig naar uit dat dit dé trend is in het digitale tijdperk. Een trend die wat HA! Marketing betreft niet onderschat moet worden!