In de traditionele marketing zijn er een aantal verschillen in aanpak tussen de business-to-business en business-to-consumers markt. Zo ligt de nadruk van de marketing bij de B2B markt op de persoonlijke verkoop, doordat het bedrijf zich richt op een kleinere potentiële klantengroep. Daarnaast komt er bij het aankoopproces vaak meer kijken, aangezien het over grotere bedragen gaat en doordat er meerdere partijen bij betrokken zijn. Maar hoe zit het met de verschillen wat betreft Social Media tussen de B2B en de B2C marketing?

Waar moet je op letten bij het ontwerpen van de strategie van Social Media? Hieronder zullen de belangrijkste verschillen worden besproken.

Doelgroep binnen Social Media

Het belangrijkste bij het bepalen van de online strategie is om te focussen op de doelgroep van de onderneming. Zoals hierboven beschreven verschilt deze doelgroep aanzienlijk tussen de B2B en B2C bedrijven. De doelgroep van B2B bedrijven is een kleinere, duidelijk gedefinieerde doelgroep. Dat maakt het mogelijk om de focus te leggen op een specifieke en doelgerichte marketing aanpak. Vaak is de veel grotere doelgroep van de B2C bedrijven onder te verdelen in kleinere doelgroepen. Hierbij zal de strategie aangepast moeten worden op een grotere, minder scherp gedefinieerde groep van consumenten.

Verschillen tussen B2B en B2C in Social Media

De B2B markt spreekt in veel gevallen over grotere bedragen, er zijn meerdere partijen betrokken en er wordt gehandeld uit naam van het bedrijf. De klantrelatie is daarom enorm belangrijk en de persoonlijke verkoop staat voorop. Leg daar dan ook de nadruk op bij het ontwerpen van een strategie voor de verschillende Social Media kanalen. In het geval van de B2C markt is de beslissing vaak veel sneller genomen, maar zijn de klanten een stuk minder trouw. Probeer loyaliteit van de klanten te winnen en stimuleer de verkoop door impuls aankopen aan te moedigen.

Bereiken van online klanten

Zowel zakenmensen als consumenten brengen veel tijd door op Social Media. Wanneer de doelgroep het beste bereikt kan worden, verschilt echter aanzienlijk. Waar zakenmensen onder kantooruren online te vinden zijn, zijn consumenten in de tijd van pauzes en in de avonduren te bereiken via online kanalen. Door de strategie te focussen op de online activiteiten van de doelgroep, kan het doel van de marketing strategie eerder bereikt worden.

Traditionele versus online marketing

Door de traditionele marketing te vertalen naar de online wereld, kan er een effectieve Social Media strategie worden ontwikkeld. Vrijwel het belangrijkste voor een goede marketeer, is om de doelgroep voor ogen te houden. Wie is er geïnteresseerd in mijn berichten? Hoe kan ik mijn potentiële klant het beste verder helpen? Hoe zorgt dit voor inkomsten voor het bedrijf? Fundamentele vragen die de onderneming hopelijk verder helpen in de online concurrentiestrijd.