Een nieuwe website, employer branding campagnes en verbindingcampagnes
voor een grote scholengemeenschap. Een tof digitaal vraagstuk.
voor een grote scholengemeenschap. Een tof digitaal vraagstuk.
Gratis inspiratiesessie inbound marketing
Ontdek een nieuwe aanpak van online marketing. Leer hoe je marketing en sales kunt combineren voor meer bedrijfsgroei in 2024.
Concept en positionering
Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend? Voor een organisatie is het van belang om je bedrijf te profileren met een duidelijke positionering.
Inbound & content strategie
Marketing en sales met elkaar laten integreren? Met Inbound marketing wordt waardevolle content volledig afgestemd op de klant.
Buyer persona onderzoek
Weet jij echt wie je klanten zijn? Met buyer persona onderzoek ontdek je de drijfveren, behoeftes, denkwijze, doelen en koopgedrag van de klant.
Vraag een marketing performance audit aan
Inbound
marketing
Marketing
automation
Display
advertising
Doe de gratis CRO scan
Toolstack
Ha! brengt écht resultaat
Samen met jou ontwikkelen we een haalbare en doelgerichte digitale strategie. Van daaruit creëren we pakkende content en campagnes die resultaat opleveren.
Veel vakkennis hebben en toch nog lang niet uitgeleerd zijn? In die visie konden Octant en Ha! elkaar prima vinden. Samen ontwikkelden we een plan voor doelgroepcommunicatie, maakten we een online schoolplein, motiveerden we leraren om bij Octant aan de slag te gaan en zochten we naar verbinding tijdens de corona lockdown.
Over de klant
Octant is een organisatie voor christelijk onderwijs waar 9 scholen onder vallen. Deze 9 basisscholen zetten zich gezamenlijk in voor innovatief onderwijs dat individueel is afgestemd op ieder kind. Nieuwe technologie, digitale vaardigheden en talentontwikkeling staan hierin centraal. Zo hebben ze het XperiO Ontdeklab, waar kinderen spelenderwijs meer over wetenschap en technologie kunnen leren. Bij Octant raakt niemand uitgeleerd! Dat geldt niet alleen voor de leerlingen, maar ook zeker voor de medewerkers.
One sentence brief
Het schoolplein is dé ontmoetingsplek in het onderwijs. Hier spelen de kinderen, praten leerkrachten elkaar bij, kunnen ouders terecht voor kleine vragen en kunnen oriënterende ouders zien of een school geschikt is voor hun kind. Hoe breng je de dynamiek en laagdrempeligheid van het schoolplein zo goed mogelijk online, zodat je meerdere doelgroepen aanspreekt?
Octant en Ha! hebben beiden een passie voor innovatie, nieuwe technologie en digitale vaardigheden. Daar komt nog eens bij dat we graag als collega's samenwerken met onze opdrachtgevers. Het gevoel van het digitale schoolplein ging dan ook snel bij beide partijen leven. Dit idee hebben we vervolgens samen uitgewerkt in de volgende onderdelen:
Voor Octant en al haar aangesloten scholen hebben we een nieuwe website ontwikkeld. Hiervoor zijn we begonnen met bepalen wat een website voor een school nodig heeft. Allereerst wilden we de ouders zo goed mogelijk van informatie voorzien, gemakkelijke service bieden en antwoord geven op al hun vragen. Denk hierbij ook aan formulieren om kinderen online ziek te melden, aanmelden voor de overblijf en een kalender met belangrijke gebeurtenissen. Daarnaast wilden we dat schoolplein-gevoel zo goed mogelijk online terug laten komen. Ouders moesten gemakkelijk en laagdrempelig in contact kunnen komen met de leerkracht van hun kind. Ze moesten altijd op de website terecht kunnen voor kleine vragen.
Door middel van customer journey mapping hebben we het besluitvormingsproces van ouders in kaart gebracht. Aan de hand hiervan hebben we gewerkt aan teksten die zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines en draaien we leadgeneratie campagnes. Zo kunnen ouders bijvoorbeeld makkelijk een online intakegesprek aanvragen. Ouders van kinderen die al op een Octant school zitten, hebben ook reviews geschreven. Die konden we mooi gebruiken als social proof.
Bij de corporate website van Octant en die van veel basisscholen is het organisch en direct verkeer flink toegenomen. Met name nieuwe ouders weten Octant beter te vinden.
Door het tekort aan leerkrachten is het ook voor Octant niet makkelijk om aan goed personeel te komen. Om toch voor voldoende instroom te zorgen, hebben we samen een employer branding campagne opgezet met drie doelen:
In deze employer branding campagne hebben we de sterke punten van Octant als werkgever duidelijk naar voren gebracht via social media advertenties en Google Ads re-marketing. De bedrijfscultuur en de mogelijkheden om je talent te blijven ontwikkelen, zorgden ervoor dat de campagne erg succesvol was. Zo succesvol dat we hem voortijdig hebben moeten afbreken. Het aantal open sollicitaties via online kanalen nam namelijk met 36% toe. Voor Octant was er dus even geen lerarentekort meer.
In het voorjaar van 2020 hebben we verbindingscampagne opgezet. Door de corona lockdown werd thuisonderwijs de norm. Toch zocht Octant naar manieren om het teamgevoel te behouden. Om de medewerkers en leerlingen een virtueel hart onder de riem te steken, hebben we toen de #octantkanjers campagne opgezet. Onder deze hashtag kon iedereen tips delen om tijdens deze lastige periode zijn best te blijven doen. Dit versterkte de verbinding tussen ouders, leerlingen, leerkrachten en de andere medewerkers van Octant. Weer een voorbeeld van hoe we het online schoolplein hebben gebruikt om het teamgevoel te versterken.
Na de zomer zijn er interviews gehouden met medewerkers over hun ervaringen tijdens deze periode. Die interviews hebben we via social media advertenties onder de aandacht gebracht. Dit was niet alleen een mooie manier om de medewerkers in het zonnetje te zetten, maar we konden er ook de naamsbekendheid van de Octant scholen mee vergroten. Uiteraard lieten de interviews mooi zien hoe nieuwe technologie en digitale vaardigheden in deze periode geholpen hebben. Dit zijn immers zaken die Octant hoog in het vaandel heeft staan.
Als Rotterdams online marketing bureau helpen wij organisaties met het behalen van écht resultaat. Samen met jou ontwikkelen we een haalbare en doelgerichte digitale strategie. Van daaruit creëren we pakkende content en campagnes die resultaat opleveren.
Ha! Marketing B.V.
Charloisse Lagedijk 536
3084 LG Rotterdam
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!