Opencart, een snelgroeiend opensource content managementsysteem voor webwinkels. Een simpel daarnaast snel cms systeem wat prima geschikt is voor niet al te complexe webwinkels.
Alleen hoe krijg je een Opencart webwinkel bovenaan in de zoekresultaten. In dit artikel vind je tips en trucs die je op weg helpen.

Zoekmachine optimalisatie Tips voor Opencart

#1: Optimaliseer de URL Structuur van Opencart

Een belangrijke eerste stap is het optimaliseren van de URL structuur. Standaard toont Opencart de URL van een product als volgt: /index.php?route=product/product&product_id=40.
Hier worden zoekmachines niet vrolijk van. Wat je wilt is een nette URL met de naam van het product zoals: www.uwwebsite.nl/productnaam
Hoe zorgen we hiervoor?

  • Stap 1: Log-in op het adminpanel en ga naar: System > Settings > Edit > Server > en zet het vinkje voor SEO URL’s op ‘Yes’ en sla deze instelling op.
  • Stap 2: Log-in in de FTP van uw server en ga naar de Public_html. Verander de naam van het bestandje ‘htaccess.txt’ naar ‘.htaccess’.

Opencart SEO Instelling

Het is nu mogelijk om de categorieën, producten en informatiepagina’s een zoekmachinevriendelijke URL te geven. Vul in de ‘data tab’ in het vakje SEO Keywords de naam van de URL in.

#2: Voorkom dubbele content in Opencart

Mijn ervaring is dat in Opencart standaard erg veel dubbele content gegenereerd wordt. Dit is in vergelijking met andere systemen een groot zwak punt van dit opensource systeem.

Hoe kunnen we dubbele content in Opencart voorkomen?

  • Stap 1: Zorg dat Zoekmachines maar op één manier je website indexeren.

Er zijn twee manieren om een website te benaderen, namelijk: http://www.ha-marketing.nl en https://ha-marketing.nl. Om te voorkomen dat Google beide mogelijkheden indexeert moeten we de volgende code toevoegen aan de .htaccess

# Begin Redirect 301 RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.ha-marketing\.nl [NC]
RewriteRule (.*) http:// www.ha-marketing.nl/$1 [R=301,L]
# BEGIN OpenCart RewriteEngine On RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L] # END OpenCart

  • Stap 2: Maak een robot.txt

Mijn ervaring met Opencart is dat zoekmachines diverse niet relevante pagina’s indexeren en hierdoor dubbele content genereren. Voorbeeld, Google indexeert de link die ontstaat wanneer productcategorieën gesorteerd worden: Zoals: ha-marketing.nl/categorie/product/?sort=p.price&order=DESC

We streven er natuurlijk naar om alleen de duidelijke URL’s te indexeren. Zoals: ha-marketing.nl/categorie/product.

Hoe bereiken we dit?
Maak in kladblok een bestandje aan, sla deze op als ‘robot.txt’, voeg de onderstaande code toe en upload deze naar de public_html map in de ftp.

user-agent: *
Disallow: /cgi-bin/
Disallow: /error/
Disallow: /icons/
Disallow: /*&limit
Disallow: /*&sort
Disallow: /*?limit
Disallow: /*?sort
Disallow: /*&order
Disallow: /*?route=checkout/
Disallow: /*?route=account/
Disallow: /*?route=product/search
Disallow: /*?route=affiliate/
Allow: /
User-agent: Mediapartners-Google
Allow: /
User-agent: Googlebot
Allow: /
User-agent: Adsbot-Google
Allow: /
User-agent: Googlebot-Image
Allow: /
User-agent: Googlebot-Mobile
Allow: /

 #3: Verbeter de laadtijden van Opencart

Google rekent af met trage websites. Maar erger nog, bezoekers klikken binnen enkele seconden weg wanneer een website niet snel laad. Snelheid is dus van levensbelang voor een webwinkel!
Hoe kunnen we de snelheid van de Opencart webwinkel verhogen?

  • Stap 1: Comprimeer, verminder en cache javascript
  • Stap 2: Verplaatst javascript naar de footer. Dit zorgt ervoor dat andere content eerder geladen wordt waardoor de site eerder bruikbaar wordt.
  • Stap 3: Combineer en verminder CSS. Probeer het gebruik van CSS style sheets te verminderen en te combineren in één bestand.
  • Stap 4: Bepaal afbeeldinggroottes
  • Stap 5: Comprimeer afbeeldingen: zorg ervoor dat afbeeldingen nooit groter zijn dan de getoonde weergave.
  • Stap 6: Data Caching:

Deze stappen zorgen ervoor dat je Opencart webwinkel sneller zal laden. Dit technisch uitvoeren is best ingewikkeld. De Increase Page Speed extensie is een goede en betaalbare module die dit werk voor je uit handen neemt.
Tip: Test de snelheid van je website in Google Analytics.

#4: Opencart webwinkel toevoegen aan zoekmachines

Door je website toe te voegen aan zoekmachines laat je weten dat je website bestaat en bevorder je het indexeringsproces. De beste methode om je website aan te melden bij zoekmachines is door een account aan te maken bij de webmaster beheer tools van de zoekmachines. Dien vervolgens de URL in.

#5: Een .xml site map genereren met Opencart

Een site map geeft de structuur van de websites door aan zoekmachines wanneer deze uw website bezoeken. Standaard heeft Opencart al een site map die te vinden is in de footer van de webwinkel. Echter is het ook aan te raden een .xml sitemap in te dienen bij zoekmachines. Doe hiervoor het volgende:

  • Stap 1: Genereer een xml sitemap: Log in bij het admin-panel en ga naar: Extensions > product feeds > Google sitemap > installeer en activeer de Google sitemap.
  • Stap 2: Dien de Sitemap URL in bij: Google webmaster tools
  • Stap 3: Dien de sitemap URL in bij: Bing webmaster tools

 

[box] Dit was het eerste deel van SEO voor Opencart. Lees binnenkort deel 2. Wilt u persoonlijk SEO advies of wilt u zoekmachine optimalisatie uitbesteden? Neem dan gerust contact op. [/box]

 

[author] [author_image timthumb=’on’]https://ha-marketing.nl/wp-content/uploads/2014/02/sven-profiel-foto.jpg[/author_image] [author_info]

Over Sven van Ophem

Na enkele jaren ervaring als eigenaar van de webwinkel Tasteweb.nl en een afgeronde marketingstudie, maar bovenal een passie voor internetmarketing, ontstond het idee om de online kennis te delen en bedrijven van dienst te zijn om online succesvol te worden.

In deze artikelen inspireer ik u met internetmarketingkennis en ervaringen. Ik nodig u uit mij uit te dagen en te reageren op deze artikelen…[/author_info] [/author]

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het belang van de online marketing groeit gestaag. Hieronder valt ook de online vindbaarheid van de website, het verkoopkanaal van de onderneming. Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat de website beter gevonden wordt door de juiste doelgroep. Bovenaan eindigen in de zoekresultaten, waarbij ook nog eens de juiste informatie wordt gegeven, vraagt om een specifieke aanpak. Hieronder een korte en krachtige antwoorden op de vraag: ‘Wat is SEO?’

Waarom is SEO belangrijk?

Vrijwel het eerste wat een consument doet, als hij of zij zoekende is naar een product of dienst, is op het internet zoeken naar een bedrijf dat in die behoefte kan voldoen. Om mee te kunnen profiteren van deze zoekacties, is het belangrijk de online marketing goed op orde te hebben. Niet gevonden worden betekent immers geen verkoop van een product of dienst. Via de website kunnen potentiële klanten geïnformeerd worden over producten en diensten en overtuigd worden tot aankoop. Wanneer de SEO niet op orde is, zullen consumenten de website niet bereiken. Hierdoor is de onderneming niet eens in staat om de potentiële klant te overtuigen.

De juiste SEO zoekwoorden

De eerste stap in het proces van zoekmachine optimalisatie is de juiste zoekwoorden bepalen voor landingspagina’s. Een bedrijf heeft er niets aan om hoog te eindigen in de resultaten op niet relevante zoekwoorden. Passende zoekwoorden met passend resultaat, dat is waar het om draait. De kunst is om deze mogelijke zoekwoorden zoveel mogelijk uit te breiden in de landingspagina’s, zodat het bedrijf tussen de zoekresultaten komt te staan bij een breed scala aan zoekwoorden.

De techniek achter SEO

Waar het feitelijk om draait is om te achterhalen wat de ranking van de zoekresultaten bepaalt. Tegenwoordig is dit een ingewikkeld technisch proces die de algorismes van zoekmachines uitvoeren, bepaald door veel verschillende factoren. Om een optimaal resultaat te bereiken is het enige wat men hoeft te doen de juiste informatie aan de juiste klant tonen. Doordat een pagina daadwerkelijk gaat over wat de consument zoekt, zal de pagina hoog in de zoekmachine eindigen. Dit is het principe wat aan al deze ingewikkelde algoritmes ten grondslag ligt.

SEO inzetten

In één blog uitleggen wat SEO precies inhoudt is nog wel mogelijk. Maar om hierin ook uit te leggen hoe SEO precies werkt en wat ervoor nodig is, wordt een lastige taak. Het belangrijkste doel is natuurlijk om gevonden te worden door klanten. Vele wegen leiden naar Rome, en zo ook in het geval van zoekmachine optimalisatie. Bent u de weg toch even kwijt geraakt? Neem dan gerust contact op met de expert van HA! Wij helpen graag om weer op het juiste pad te komen.

Door het toenemend gebruik van mobiele apparaten, verandert ook de manier waarop de volgorde van de zoekresultaten wordt getoond. De gebruikers willen graag de meest relevante en recente resultaten te zien krijgen. De taak van de zoekmachine is om hierbij te zorgen voor het tonen van een website die geschikt is voor mobiele apparaten. Dit is in het verleden gestimuleerd door de websites zichtbaar te maken op moderne apparaten en te helpen bij het vinden van geschikte websites. Doordat steeds meer mensen mobiele apparaten zijn gaan gebruiken, worden de algoritmes nog meer aangepast op het gebruikspatroon van gebruikers.

HA! toont de twee veranderingen die Google heeft doorgevoerd.

Ranking van mobiel-vriendelijke sites

Google maakt gebruikt van vele ranking signalen. Om de ontwikkeling van geschikte websites te bevorderen, wordt per april ook het gebruik van mobiel-vriendelijke sites meegenomen in de volgorde van de zoekmachine resultaten. Op die manier helpt Google de gebruiker niet alleen relevante en hoge kwaliteit zoekresultaten te vinden, maar wordt er ook voor gezorgd dat de sites geschikt zijn voor hun apparaat. Om mee te gaan met deze ontwikkelingen zijn er verschillende tools op de markt die u helpen om te bepalen hoe mobiel-vriendelijke uw website is.

Gebruik van apps voor zoekresultaten

Sinds eind februari heeft Google nog een opmerkelijke verandering toegepast op haar algoritmes. Google zal de informatie van geïndexeerde apps als factor gebruiken voor de volgorde bepaling van ingelogde gebruikers die de app geïnstalleerd hebben. Als gevolg van deze ontwikkeling kunnen zij de oppervlakte van de content van geïndexeerde apps meer prominent gebruiken bij het zoeken.

Belang mobiel-vriendelijke website ontwikkeling

Zoals ieder bedrijf, speelt ook Google in op de wensen van haar klanten, in dit geval de gebruiker. Doordat de consument steeds meer gebruik is gaan maken van mobiele apparaten, is er vanuit de klant steeds meer behoefte aan mobiel-vriendelijke sites. Om dit te bewerkstelligen maakt Google de ontwikkeling van mobiel-vriendelijke websites gunstiger, door het mee te nemen in de ranking van de zoekresultaten. Lukt het niet om uw website te ontwikkelen die geschikt is voor mobiele apparaten? HA! geeft u inzicht in het ontwikkelen van uw website.

De juiste content, aan de juiste doelgroep, op het juiste moment tonen, dat klinkt als een ideale situatie. De inbound marketingstrategie helpt dit doel te verwezenlijken. De marketingstrategie moet tegenwoordig een integratie van alle kanalen bevatten voor een optimaal resultaat. Juist de combinatie van SEO, SEA, e-mail marketing en Social Media zorgen ervoor dat het doel wordt bereikt.

Traditionele versus inbound marketing

Traditionele marketing is over het algemeen tamelijk onpersoonlijk. Hierbij worden verschillende kanalen gebruikt om informatie voornamelijk te zenden. Met een beetje geluk worden de verschillende kanalen geïntegreerd, maar van een persoonlijke aanpak is geen sprake. Hierin verschilt het voornamelijk van de inbound marketingstrategie. Inbound marketing zorgt ervoor dat de informatie wordt getoond, waar de potentiële klant op dat moment behoefte aan heeft. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door e-mail marketing te segmenteren. Door de database in groepen te verdelen, kunnen de e-mails die worden verstuurd op de persoonlijke interesse van de ontvanger worden aangepast.

Doel van inbound marketing

Het doel van inbound marketing is op het juiste moment voorzien in behoefte. Door de juiste content op het juiste moment te tonen aan tot dan toe onbekende klanten, worden deze mensen naar de website geleid. De kanalen zullen perfect op elkaar aansluiten, dus de kans dat deze interesse daadwerkelijk past bij het bedrijf is groot. Door de informatie die gedeeld wordt, komen potentiële klanten dus vanzelf naar uw bedrijf. Het delen van informatie kan eenvoudig en zonder groot budget gebeuren door berichtjes op Social Media te plaatsen.

Effect van inbound marketing

Potentiële klanten melden zich door een oprechte interesse in uw product of dienst. Hoogstwaarschijnlijk dat deze mensen er dan ook zelf voor zullen zorgen dat zij in contact willen blijven. Dit is in tegenstelling tot het lokkende karakter van advertenties. De kracht van advertenties wordt anders. Consumenten zijn kritischer, nemen minder snel dingen aan en gaan zelf op zoek naar het beste alternatief. Hier past de rol van expert vervullen perfect bij! Doordat men zelf op zoek gaat naar informatie, wordt ook het SEO gebruik belangrijker. SEO zorgt er namelijk voor dat de website een gunstige plaats in de zoekmachineresultaten krijgt.

Overgaan op inbound marketing?

Zoals uit het verhaal geconcludeerd kan worden is het erg verstandig eens de mogelijkheden van inbound marketing op een rijtje te zetten, gezien de loyale klanten die het oplevert. Compleet stoppen met outbound en traditionele marketing is echter niet nodig. Juist de combinatie van deze twee marketingstrategieën zullen voor een optimaal resultaat zorgen. Meer informatie over de mogelijkheden op dit gebied? Kom gerust eens langs voor een kopje koffie bij de experts van HA!

Als de berg mest maar groot genoeg is, vind je uiteindelijk wel een keer een gouden munt. Met andere woorden, als je veel data verzameld hebt zit er altijd wel iets bruikbaars tussen.
Big Data is iets dat steeds waardevoller wordt en in de praktijk steeds vaker wordt gebruikt. Maar hoe pak je dit aan?

Wat is Big Data?

Je kunt lang zoeken naar een beknopte beschrijving van Big Data, maar een echte duidelijke definitie is er niet. Big Data bestaat uit digitale gegevens zoals video, teksten, cijfers, audio en foto’s. De digitale wereld groeit snel en komt steeds dichter bij de fysieke wereld. Het ziet er naar uit dat deze werelden in de toekomst volledig samen komen.

Big Data als ontwikkeling

Big Data wordt echter vaak omschreven als een ontwikkeling en niet als een omvang. De vraag; “Wat is Big Data als ontwikkeling?” staat in dit blog centraal. Deze ontwikkeling omvat twee belangrijke componenten. Enerzijds de computertechnologie, deze maakt het mogelijk om met geavanceerde hard- en software systemen oneindig veel gegevens te verzamelen en op te slaan. Anderzijds het component statistiek, dat er voor zorgt dat er makkelijk in een verzameling van losse gegevens een betekenis of overeenkomst te vinden is.

Component 1: Verzamelen
Het verzamelen van Big Data gaat op heel veel verschillende manieren, een paar bekende platformen die veel Data opleveren zijn bijvoorbeeld het surfgedrag van mensen, filmpjes op Youtube en input op social media kanalen als Facebook, Instagram en Twitter. Drie voorbeelden van minder bekende manieren om gegevens te verzamelen zijn toezichtcamera’s op straat, je netwerk op LinkedIn of de boodschappen die je afrekent bij de AH! In een jaar tijd gieren er honderden miljarden gigabytes aan data door de leidingen van het internet. Er zijn genoeg gegevens om te verzamelen dus!
Big Data netwerk
Component 2: Statistieken
Als je weet hoe je statistieken los kan laten op verzamelde gegevens kunnen er interessante analyses uit komen. Wanneer er verbintenissen gevonden worden in de Big Data ontstaan er kansen. Met name verkoopkansen, maar ook kansen als het voorspellen van de beurs of het benaderen van de juiste personen om stemmen te winnen voor jouw politieke partij.

Hoe kan Big Data ingezet worden?

Door de statistieken kan men een hoop te weten komen over een persoon. Om je een duidelijker beeld te geven over hoe Big Data ingezet kan worden zal ik hieronder een tweetal voorbeelden schetsen die nu al mogelijk zijn en in de praktijk gebeuren.

Voorbeeld 1
Stel je komt erachter dat je zwanger bent. Je begint met Googelen naar hoe lang een zwangerschap eigenlijk duurt, je belt daarna naar de huisarts om een afspraak te maken.  Je bent super enthousiast en je stuurt vast je beste vriendin een berichtje om het nieuws te delen. Slimme statistieken kunnen uit het spoor dat jij achterlaat achterhalen dat jij zwanger bent. Twee dagen later krijg jij een gratis pakket babyvoeding toegestuurd als felicitatie met je zwangerschap.

Voorbeeld 2
Jij zit in de trein en je bent opzoek naar een paar nieuwe voetbalschoenen. Je hebt even niks te doen dus je gebruikt je mobiele telefoon om op zoek te gaan naar een nieuw paar voetbalschoenen. Aangekomen bij het station stop jij je mobiel weg. Op een grote banner op het station zie jij ineens een paar geweldige voetbalschoenen van Nike die Messi aan jou presenteert. Toeval of niet? Nee dit is geen toeval, dit is een slimme toepassing van Big Data.

Big Data gebruiken

Wat zijn de mogelijkheden in de toekomst?

Omdat ons gedrag steeds meer digitaliseert komen er ook steeds meer gegevens vrij waar statistieken op los gelaten kunnen worden. Hierdoor kan er heel persoonlijk geadverteerd worden. Ik beeld mij wel eens in hoe de toekomst eruit zal komen te zien met deze mogelijkheden. Ik zou er niet gek van staan te kijken als iedere winkel gezichtsherkenningsapparatuur heeft die verbonden staat aan alle Big Data die ik heb achter gelaten. Zo weet een winkel precies hoeveel geld ik op de bank heb, wat mijn hobby’s en interesses zijn, waar ik naar opzoek ben en hoeveel geld ik normaal besteed aan hetgeen waar ik naar opzoek ben. De verkoper (misschien wel een robot) kan mij direct aanspreken bij mijn naam en pakt hetgene waarvoor ik gekomen ben en past binnen mijn budget.

Privacy

Er zijn veel verschillende meningen over het gebruik van Big Data, vooral privacy is een veel besproken, gevoelig onderwerp. Toch ziet het er voorlopig naar uit dat dit dé trend is in het digitale tijdperk. Een trend die wat HA! Marketing betreft niet onderschat moet worden!

Aandeel van advertenties in de zoekresultaten

In februari dit jaar veranderde Google de indeling van de pagina met zoekresultaten. De rechterbalk met advertenties verdween en er kwam meer ruimte voor advertenties bovenaan de zoekresultaten. Het gevolg hiervan was dat organische resultaten dus lager op de pagina pas getoond worden, en dit er in totaal minder zijn. Samengevat kunnen we stellen dat Google het aandeel van advertenties in de zoekresultaten dus belangrijker heeft gemaakt.

Ik las na de verandering destijds in een blog dat bij een gelijkblijvend aantal adverteerders het wegvallen van de rechterbalk zal zorgen voor meer concurrentie voor het bemachtigen van de topposities. Daar sluit ik mij bij aan, maar de trend die ik zelf hierbij echter belangrijker vind is dat juist steeds meer bedrijven online gaan adverteren. En dit heeft grote gevolgen voor de rendabiliteit van (tekst)advertenties.

De concurrentiestrijd tussen online adverteerders

Google Adwords werkt via een veilingconstructie. Hierin zijn de kwaliteit van de landingspagina, de advertentietekst en de geboden prijs van invloed op de positie die jij als adverteerder krijgt toegewezen voor een bepaalde zoekterm. Op deze laatste zal ik in deze blog verder in gaan.

Nu de advertenties een prominentere rol op de eerste pagina van de zoekresultaten innemen en het aantal online adverteerders stijgt, wordt de concurrentiestrijd voor de bovenste posities groter. De price/cost per click (CPC) wordt in deze concurrentiestrijd automatisch omhoog gedreven. Daarbij duikt de vraag op of online adverteren dan nog wel rendabel is.

Is online adverteren nog wel rendabel?

Deze vraag is niet direct met een volmondige ja of nee te beantwoorden. In de tijden waarin er in vele branches slechts enkele partijen online adverteerden waren de kosten per klik lager, en door de beperkte concurrentie al snel rendabel (mensen vergeleken minder partijen en een klik was daardoor vaker een transactie). Nu is dat in mijn opinie volledig  branchespecifiek en product/dienstspecifiek.

Neem als voorbeeld een stukadoor die online offerte aanvragen wil genereren. De stukadoor betaalt een prijs van €1,90 tot €2,15 per klik en de kosten per conversie komen uiteindelijk neer op € 35 – 40. Bij offertebedragen van gemiddeld €750,00 of meer zal dit zeker nog rendabel zijn, zelfs als niet iedere offerteaanvraag in een opdracht resulteert. Voor een installateur van airconditionings bij particulieren zullen deze kosten veelal te hoog zijn. Het verschil zit hem natuurlijk volledig in de marge. De verhouding tussen inkoopkosten van materiaal / apparatuur dat geleverd wordt en arbeidskosten spelen hier een grote rol in.

Wanneer men producten verkoopt zit in deze marge veelal minder speling. Voor bijvoorbeeld een webshop die printpapier en schrijfwaren verkoopt zal de marge nu snel verdwenen zijn wanneer de CPC te hoog wordt. De kosten per acquisitie die rendabel zijn voor deze webshop zijn hier zeer beperkt, omdat de marge per order laag is. Een webshop met luxe haarproducten werkt met hogere marges en zal daardoor meer ruimte hebben in haar advertentiekosten, zeker wanneer men meerdere producten tegelijk bestelt.

De hierboven geschetste situatie is natuurlijk vrij zwart-wit. Er zijn situaties te schetsen waarin met een (op het eerste oog) niet rendabel advertentiebudget toch een winstgevende klant kan worden binnengehaald. Indien een klant na zijn eerste order regelmatig printpapier blijft bestellen, zijn de advertentiekosten voor de eerste order na verloop van tijd terugverdiend en kan men op iedere volgende transactie alsnog winst maken.

Concurreren bedrijven elkaar met Adwords de markt uit?

Adwords blijft dus een zeer relevante advertentietool, maar is niet meer voor iedere branche rendabel. Bij HA! Marketing vinden wij transparantie belangrijk en adviseren wij u op basis van de kansen en resultaten die wij zien. Indien wij deze voor een onderneming niet zien, zullen wij dit ook eerlijk melden. Benieuwd of Adwords voor uw onderneming een geschikte advertentietool is? Vul dan hier ons contactformulier in, dan plannen we snel eens een kennismakingsgesprek in onder het genot van een kopje koffie.

Voor veel klanten doet Ha! Marketing de zoekmachineoptimalisatie, beter bekend als SEO. Dit is een breed begrip, waaronder veel werkzaamheden vallen, maar het uiteindelijke doel is altijd om de website van de klant beter vindbaar te maken in de zoekmachines. Veel mensen denken hierbij alleen aan Google, maar ook andere zoekmachines spelen nog altijd een rol van betekenis.

Relevantie en populariteit

De basisbeginselen waar zoekmachines hun resultaten op baseren zijn relevantie en populariteit. Bij een bepaalde zoekopdracht wordt er eerst nagegaan welke webpagina’s over het gezochte onderwerp gaan, aan de hand van trefwoorden. Vervolgens wordt er nagegaan hoe populair deze pagina’s zijn op basis van verschillende variabelen, zoals het aantal bezoekers en hoe lang bezoekers op de pagina blijven. Er wordt aangenomen dat de populariteit een goede indicator is voor kwaliteit, en als u zelf tevreden bent over de zoekresultaten die u doorgaans krijgt op voorgeschoteld, is die aanname waarschijnlijk juist.

Met SEO kunnen deze beide variabelen worden beïnvloed. Door pagina’s op een website te herschrijven op een manier die relevante zoektermen gebruikt, worden de pagina’s snel relevanter. Om dit met succes te doen, moet je je echter wel kunnen verplaatsen in het hoofd van een potentiële klant en kunnen aanvoelen op welke termen er gezocht gaat worden. Het verbeteren van de populariteit van een website is echter een aanzienlijk minder zwart-wit proces. Zoals eerder besproken wordt de populariteit bepaald aan de hand van een aantal variabelen. Deze variabelen hebben vooral te maken met het verkeer dat de site al trekt. Dit betekent in feite dus dat je meer bezoekers gaat trekken door meer bezoekers te trekken. Het is een proces dat lastig in gang te zetten is, maar zichzelf uiteindelijk zal versterken, mits het goed begeleid wordt. Voorbeelden van dergelijke begeleiding zijn een goed content plan of structurele link-building.

Interessant voor ieder bedrijf

SEO is een dienst die voor nagenoeg ieder bedrijf nuttig kan zijn. Het is ook zeer flexibel toe te passen, omdat je het zo intensief kunt maken als je zelf wilt. Een grote webshop heeft er heel veel baat bij om online goed gevonden te worden en zal dus doorgaans veel budget vrijmaken voor SEO-activiteiten. Hierbij kunnen bepaalde productgroepen ook nog extra benadrukt worden om de omzet van de webshop te maximaliseren. Wat echter minder voor de hand ligt, is dat bedrijven die niets online verkopen ook kunnen profiteren van zoekmachineoptimalisatie. Neem nu eens het voorbeeld van een kleine speciaalzaak achter de hoofdstraat in een kleine stad. Zonder langslopend publiek zal de winkel moeten overleven op een kring van vaste klanten. Tegenwoordig gebruiken mensen echter vaak Google om een bepaald product te vinden, zeker als het een specialistisch project betreft. Als deze kleine speciaalzaak nu bovenaan de zoekresultaten verschijnt met een aantrekkelijke website, zal het bereik enorm toenemen. In een kleine nichemarkt met weinig concurrentie kan zelfs met een klein budget al veel resultaat gehaald worden.

SEO bij HA!

Bij HA! Marketing zijn we zeer bedreven in het opzetten en uitvoeren van SEO-campagnes. Bij ons begint het traject met een brainstorm. Wij gaan met u in gesprek om uw wensen in kaart te brengen. Hierbij kunt u denken aan vragen als ‘Wie is mijn doelgroep?’, ‘Hoe bereik ik deze groep?’ en ‘Welke boodschap wil ik overbrengen?’. Hierna stellen wij samen met u een campagneplan op maat op. Zodra wij onze werkzaamheden zijn gestart, rapporteren wij regelmatig en op heldere wijze de vooruitgang en planning. Klinkt dit interessant? Vul dan ons contactformulier in, en wij helpen u graag om uw online doelen te behalen.

Als u actief bezig bent met het verbeteren van uw website, of als u heeft uitgezocht hoe u dit kunt doen, dan bent u het begrip linkbuilding ongetwijfeld al eens tegengekomen. Het is echter een breed begrip en er bestaan veel misverstanden over. In veel gevallen wordt linkbuilding te simpel opgevat. Deze blog is bedoeld om u op overzichtelijke wijze een beeld te geven van hoe linkbuilding werkt, en hoe onze toepassing hiervan voor u van waarde kan zijn.

Links als kwaliteitsindicatie

Linkbuilding is een van de bekendste technieken die toegepast worden bij zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zoals de naam al doet vermoeden, heeft het te maken met het verkrijgen van links. Verwijzingen naar uw website vanaf andere websites, zijn voor zoekmachines zoals Google een belangrijke indicator dat de inhoud van uw website interessant en van een goede kwaliteit is. Door op Kort na de introductie van zoekmachines op het internet, was het een kwestie van ‘hoe meer hoe beter’. Iedere link telde even zwaar mee, waardoor het systeem eenvoudig te misbruiken was door overal links naar de eigen website te plaatsen.

Tegenwoordig ligt dat gelukkig anders. Het precieze algoritme dat Google gebruikt voor het bepalen van de kwaliteit en relevantie van websites is niet bekend, maar er wordt vanuit gegaan dat dit uit honderden factoren bestaat. Links zijn dus minder belangrijk geworden, hoewel ze nog steeds een rol van betekenis spelen. De ene link is echter de andere niet. Links die vanaf goed rankende websites komen, tellen bijvoorbeeld zwaarder mee in de beoordeling. De logica hierachter is dat als de inhoud van een website goed is, dat links en verwijzingen niet zonder goede reden op deze pagina’s geplaatst zullen worden. Links vanaf websites met een zwakke inhoud tellen als vanzelfsprekend dus minder zwaar mee. Links vanaf websites die als spam gezien worden, kunnen zelfs bestraft worden met een lagere ranking!

Kwaliteit boven kwantiteit

Zoals we hebben gezien is dus niet iedere link waardevol. In het ideale geval is linkbuilding een passief proces. Als uw content interessant, goed of waardevol is, zullen mensen het tegenkomen en er uit zichzelf naar linken of verwijzen vanaf hun website. Deze, op natuurlijke wijze ontstane links, zijn op de lange termijn het waardevolst voor uw website. Helaas zijn ze ook moeilijk te verkrijgen, en is dit natuurlijke proces te onvoorspelbaar om er blind op te vertrouwen. Daarom is het verstandig om het lot een handje te helpen. Door gastartikelen te schrijven voor websites die relevant zijn aan de uwe, kunt u waardevolle links creëren. De uitspraak ‘kwaliteit boven kwantiteit’ is in veel situaties toepasselijk, maar bij linkbuilding is het een wet om bij te leven!

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Bij HA! Marketing bieden wij linkbuilding aan als onderdeel van onze complete SEO-dienst. Daar waar toegewijde linkbuildingbureaus u vaak direct resultaat beloven, geloven wij dat zoekmachineoptimalisatie een proces van de langere adem moet zijn, waarbij een natuurlijke en goed gefundeerde groei van uw resultaten centraal staat. Hierin staat linkbuilding niet op zichzelf, maar is het een deel van een goed uitgedachte SEO-strategie. Door ons grote netwerk van websites waar we mee samengewerkt hebben, kunnen we voor uw website altijd partners vinden om naar te linken of om content uit te wisselen. Klinkt dit interessant? Neem dan contact met ons op, zodat we in een vrijblijvende afspraak de mogelijkheden kunnen bespreken.

De bouwsector heeft de laatste jaren aardig wat veranderingen doorgemaakt. Waar groei eerst nog vanzelfsprekend leek, is er nu sprake van druk om voldoende projecten binnen te halen. De opdrachten liggen niet langer voor het oprapen en daarnaast is de concurrentie intenser. Om ervoor te zorgen dat uw bouwbedrijf door de klant wordt uitverkoren, is het dus nodig om met de kop boven het maaiveld uit te steken. Dit is waar online marketing de uitkomst biedt.

Laat uw bouwbedrijf bouwen aan online zichtbaarheid

Het internet is dé plek waar de klant zich tegenwoordig oriënteert. Via de zoekmachines zullen zich talloze bedrijven aanbieden die kunnen worden beschouwd als geschikte kandidaat. Het is echter aangetoond dat er meestal niet verder wordt gekeken dan de top 5 op de eerste pagina zoekresultaten. Daarom is het van groot belang dat u online goed zichtbaar bent. SEO (Search Engine Optimization) is een van de tools die hiervoor gebruikt kan worden. De klant kan natuurlijk ook via andere wegen naar uw bedrijf geleid worden: bijvoorbeeld via social media. Er zijn verschillende social media kanalen die u kunt gebruiken om uw bedrijf beter te profileren. Denk bijvoorbeeld aan Facebook en LinkedIn. Het is hierbij wel belangrijk om rekening te houden met de mogelijkheden en beperkingen van ieder platform (zie ook: social media strategie). Niet alle content doet het overal even goed. En laat goede content nou net iets zijn wat bepalend is voor hoe een potentiële klant uw bedrijf ziet!

Online content als gereedschap voor de bouwsector

Aantrekkelijke online content is waar het uiteindelijk om draait. Klanten luisteren niet meer naar reclameboodschappen die lukraak hun kant op worden gestuurd. Ze gaan zelf actief op zoek naar informatie, waarbij ze zoekmachines raadplegen, blogs lezen en social media profielen bekijken. Voornamelijk via de social media kanalen kunnen bedrijven hun aandacht trekken met sprekende content. Hier draait het om het onderscheidend vermogen van het bedrijf in kwestie: wat maakt uw diensten en/of producten waardevol en wat voegt u hieraan toe? Of misschien nog wel belangrijker: hoe presenteert u dit? In de bouwsector geeft de laagste prijs namelijk nog vaak de doorslag, dus wanneer u innovatieve oplossingen biedt tegen hogere kosten moet hier een goed verhaal aanzitten.

Uiteraard zijn er verschillende manieren om  dit over te brengen. Ons advies? Ga de dialoog aan. In de bouwsector wordt veel waarde gehecht aan kwaliteit en deskundigheid, dus gebruik de expertise van uw bedrijf om mogelijke vragen van de klant te beantwoorden. Wacht hierbij niet tot de klant de vraag daadwerkelijk stelt, maar wees deze een stap voor door uw kennis op een creatieve manier via online kanalen te delen. Spreek de (potentiële) klant aan en bied ruimte voor feedback en eventuele verdere vragen. Probeer uw statements ook visueel te onderbouwen, zodat de informatie levendiger wordt.

Een kijkje achter de schermen

Heijmans doet dit bijvoorbeeld bij de blog posts op de bedrijfswebsite, waar kleurrijke visuals de verslagen over de verschillende bouwprojecten versterken. Deze worden vervolgens ook op de verschillende social media kanalen van het bedrijf gedeeld. Tevens zijn er een aantal kleinschaligere bouwbedrijven die op sociale media de nieuwsgierigheid van de klant beantwoorden met een blik achter de schermen. Zij delen regelmatig video’s en foto’s van hoe het er tijdens hun projecten aan toe gaat, waarmee ze bij de potentiële klant meer “feeling” voor hun onderneming creëren. Het ene bedrijf gebruikt hierbij een dosis humor, terwijl de ander zich vooral van zijn zakelijke kant laat zien. Enige vrijheid wat betreft de tone of voice is er dus wel, maar zorg ervoor dat deze aansluit op de identiteit van uw bouwbedrijf. Want ook bij online marketing in de bouwsector geldt: consistency is key.

Nieuwsgierig geworden naar meer concrete ideeën waarmee u de klant over de streep kunt trekken? Het team van HA! denkt graag met u mee over uw online marketing strategie en bedrijfsspecifieke mogelijkheden op dit gebied. Neem contact op voor een brainstormsessie en laat ons u onder het genot van een kop koffie verder informeren en inspireren!

Naast eitjes die rond deze tijd van het jaar in de tuin verstopt worden, zijn ‘easter eggs’ ook grapjes die door ontwikkelaars in hun product verstopt worden. Ze zijn vaak te vinden in games en in films, maar ook websites lenen zich er uitstekend voor. De term is natuurlijk makkelijk te verklaren. De verstopte grapjes moeten namelijk door de gebruikers worden gevonden!

Easter eggs zitten verstopt in allerlei media, dus iedereen is er, bewust of onbewust, wel eens eentje tegengekomen. Wat veel mensen echter niet weten is dat zelfs Google er graag aan mee doet. Google verstopt easter eggs in nagenoeg al hun producten en diensten. Zo zijn ze onder andere te vinden in de zoekmachine en in Google Chrome, maar ook op Youtube. We hebben een lijstje gemaakt van de leukste Google Easter Eggs. Probeer ze maar eens uit!

 

Askew

Door het Engelse woord “askew” (Vertaling: scheef) te Googelen, zal het scherm met de resultaten iets gekanteld zijn.

Blink HTML

In HTML, de taal die gebruikt wordt voor de opmaak van webpagina’s, kun je met Blink aangeven dat de betreffende tekst moet knipperen. Door “Blink HTML” te Googelen, krijg je een voorproefje van hoe dit eruit ziet.

Do a barrel roll

“Do a barrel roll” is een zin die gebruikt werd in een oude game en daarna populair is gemaakt door internetgebruikers. Google besloot de zin te eren door het scherm te laten draaien als erop gezocht wordt.

Atari Breakout

Dit legendarische spel hoort wellicht thuis in hetzelfde rijtje als Tetris en Pong. Wanneer je via Google Afbeeldingen zoekt op “Atari Breakout” kun je direct aan de slag. Ga er maar eens goed voor zitten!

Harlem Shake

De Harlem Shake veroverde de wereld in 2013. Tijdens deze rage werden er duizenden variaties op het originele filmpje gemaakt en geüpload, en het bijbehorende nummer was voor een paar weken overal te horen. Door op Youtube te zoeken naar “Do the Harlem Shake” wordt er een kleine ode gebracht aan deze rage.

T-Rex spel

Easter Eggs in Google

Iedereen die Google Chrome als browser gebruikt, kent het dinosaurusje dat verschijnt als er geen internetverbinding is. Iedereen associeert dit arme beest met een slechte ervaring, maar er valt ook genoeg leuks mee te beleven. Door in dit scherm op de spatiebalk te drukken, verandert het scherm in een spelletje, waarin de dinosaurus over cactussen heen moet springen. Mocht u op uw telefoon of tablet zonder internet komen te zitten, dan kunt u het spelletje starten door op de dinosaurus te tikken.

Dit zijn lang niet alle easter eggs die er te vinden zijn, dus blijft u vooral zoeken! HA! Marketing wenst iedereen nog een heel fijne Pasen toe!

Recente beoordelingen★★★★★★★★★★Talent Enterprise BVHa- is onze externe marketingafdeling die ook regelmatig intern aanwezig is. Het voelt als een collega die gewoon meedenkt over van alles en nog wat op marketinggebied. Wekelijks werken ze bij ons op lokatie zodat collega's makkelijk aan het bureau aanschuiven en even met elkaar sparren om mooie ideeën te genereren. Sven heeft ons geleerd om alles wat we online investeren meetbaar te maken in concrete resultaten. Periodiek vragen we ons af of we op de goede weg zijn en waar we onze plannen en doelen bij moeten stellen. We hebben het afgelopen jaar mooie sprongen gemaakt in onze online aanwezigheid★★★★★★★★★★Erwin Wij werken nu meer dan 1 jaar samen met Ha! Marketing en zijn zeer tevreden over hun professionele en pragmatisch aanpak. ★★★★★★★★★★Marja Davids van KootsjhuysDe samenwerking met HA! marketing (met Sven én collega's) bevalt mij prima. Ze denken mee, begrijpen mijn business goed, komen met goede voorstellen en zijn flexibel. Voor mij is hun ondersteuning heel belangrijk. ★★★★★★★★★★AnoniemSven van HA! Marketing ondersteunt ons in de breedste zin van online marketing. Concreet hebben zij een bijdrage geleverd op het gebied van Google Tag Manager, email marketing, web-updates en Google Adwords. Wij content met de werkzaamheden en resultaten.★★★★★★★★★★Aircotec KlimaatbeheersingHA! Marketing heeft onze verouderde website compleet vernieuwd en een moderne look gegeven. Gecombineerd met een marketing campagne levert de website nu weer veel nieuwe klanten op. De aanpak van HA! Marketing is professioneel en snel, wij kunnen dit iedereen aanraden! ★★★★★★★★★★Fotografie Ingeborg van BruggenHA! heeft het afgelopen jaar mijn site geoptimaliseerd en mee gedacht over de marketing van mijn bedrijf. Door dit alles de omzet van mijn bedrijf in een jaar tijd bijna verdubbeld!! Ik kan HA! dan ook bij iedereen met een bedrijf aanraden.
Feedback Company