Vrijwel ieder bedrijf heeft een website, en e-mail marketing wordt enorm veel ingezet. Wat zorgt nu voor een succesvolle website of een succesvolle inzet van een marketing campagne? Het uiteindelijke doel van een website is potentiële klanten over te laten gaan tot actie, zoals een aankoop. Een e-mail marketing campagne is pas geslaagd als veel lezers items uit het bericht aanklikken.

Het doel is dus: Reactie omzetten in actie! Maar hoe?

Motivatie

Volgens de psychologie hebben bezoekers allereerst motivatie nodig om een e-mail of een webpagina daadwerkelijk te lezen. Indien men een hoge motivatie heeft om zich te laten informeren door een bedrijf, zal de informatie beter binnenkomen, en daardoor zorgen voor een effectiever resultaat. Intrinsieke motivatie betreft motivatie vanuit een persoon zelf, extrinsieke motivatie betreft motivatie doordat er iets tegenover staat. Intrinsieke motivatie verhoogt het aantal ondernemende acties. Als men zich bijvoorbeeld zelf inschrijft voor een nieuwsbrief, zal men sneller over gaan tot het aanklikken van items. De kans dat deze mensen vanuit intrinsieke motivatie oprecht geïnteresseerd zijn in uw diensten of producten, is namelijk vele malen groter.

Vermogen

Daarnaast moet de potentiële klant in staat zijn om de activiteiten uit te voeren die hij of zij wil uitvoeren. Bij een e-mail marketing campagne begint dit al bij het aanmelden voor de nieuwsbrief. Indien men daarvoor lastige handelingen moet uitvoeren, zullen zij sneller afhaken. Vervolgens moet de informatie in de e-mail helder, eenvoudig en te begrijpen zijn. Ook voor een bezoek aan een website is het niet handig als men moeilijke stappen moet ondernemen in de navigatie van de website. Schat het vermogen van uw klanten dus goed in en pas iedere vereiste handeling en de verstrekte informatie hierop aan.

Drijfveren

Als laatste dient men een drijfveer te hebben om een handeling uit te voeren. De intrinsieke motivatie die net genoemd werd, kan uitgebreid worden door extrinsieke motivatie door er iets tegenover te zetten. Een drijfveer om aan te melden voor de nieuwsbrief, een drijfveer om een e-mail te openen en een drijfveer om een bezoekje te brengen aan een website. Waarom zou men iets doen zonder reden? Zorg voor deze reden en laat klanten overgaan tot actie.

Actie, reactie

De hiervoor genoemde factoren dragen bij aan een hogere betrokkenheid van bezoekers. Indien een bezoeker intrinsiek gemotiveerd is, het vermogen heeft de handeling uit te voeren en er wellicht ook nog iets tegenover staat, zorgt dit ervoor dat men sneller over zal gaan tot actie op de website. Actie veronderstelt het opnemen van contact, het aanvragen van informatie of wellicht het aankopen van een product of dienst. Dat wil toch ieder bedrijf? Kom dus gerust een keertje langs om te bekijken hoe er op uw website gezorgd kan worden voor motivatie, vermogen en een drijfveer.

Social media is vaak iets waar mensen vol enthousiasme en zonder plan aan beginnen om het vervolgens weer te laten doodbloeden. Zonde, want het kan een belangrijke bron voor verkeer naar uw website of -shop zijn. Als belangrijk onderdeel van uw online marketing arsenaal is het dus zaak even goed te gaan zitten en een plan op te stellen: wat wordt uw social media strategie en hoe gaat deze bijdragen aan het succes van uw bedrijf? Wij helpen u graag op weg.

De meest gemaakte fout in social media is door geen onderscheid te maken in welke content u op welke kanalen plaatst. “Social media is social media, toch?”, horen we u denken. Dat is dus niet helemaal correct. Op Facebook zitten uw volgers op heel ander soort content te wachten dan op Instagram, Twitter of LinkedIn en ook een groei in het aantal volgers bereikt u volgens geheel verschillende tactieken. Kortom, voordat u vol enthousiasme begint met posten en teleurgesteld raakt door tegenvallende resultaten is het belangrijk om uzelf eerst een aantal kritische vragen te stellen.

Waar bevindt uw doelgroep zich?

Allereerst is het natuurlijk zaak te analyseren waar uw doelgroep zich bevindt, er zit namelijk een groot verschil in de gebruikers van de verschillende social media kanalen. Met deze gedachte in het achterhoofd kunnen we nu kiezen op welke kanalen we onze pijlen zullen gaan richten en waar we in gesprek willen gaan met onze potentiële nieuwe klanten. Hierbij is het belangrijk dat u niet te beperkt denkt: het kan ook zijn dat uw doelgroep op bepaalde fora of Facebook-groepen zit, die u zult moeten identificeren. Waar Facebook voor veel bedrijven de meest voor de hand liggende keuze is, kan het zijn dat LinkedIn veel beter past bij de content die u wilt gaan delen en de manier waarop de community met uw bedrijf in contact wil komen. Hier kunt u bijvoorbeeld een waardevol kennis- en nieuwsplatform creëren. Dat brengt ons bij de volgende vraag.

Voor welk doel wilt u social media inzetten?

Bedenk hierbij ook welke functionaliteiten uw social media accounts moeten faciliteren: wilt u Twitter inzetten als een vraagbaak waarop u binnen zeer korte tijd antwoord biedt, óf meer als een medium waardoor u kunt meepraten in bepaalde discussies en informatie kunt delen? Is inspireren en het verkopen van een droom een belangrijk aspect van uw bedrijf en verkoopt u iets beeldends? Instagram is een onmisbaar medium voor u in dat geval! Maar ook voor het bouwen van een community kan de laatste erg geschikt zijn, bijvoorbeeld door ingezonden content van klanten te delen. Prénatal past dit principe succesvol toe door kwalitatieve ingezonden baby-foto’s van hun klanten te delen en hiermee een hechte community te bouwen die veel engagement genereert. LinkedIn daarentegen, kan enorm strategisch zijn wanneer u potentiële klanten wilt overtuigen van uw expertise en kennis door middel van het schrijven van whitepapers, bijvoorbeeld.

Kortom: voordat u gaat ‘zenden, zenden, zenden’ en verbaast bent waarom u hierop geen respons ontvangt, is het zaak na te denken over welke social platformen u het beste kunt inzetten en op welke manier u dat gaat doen. Vanuit deze strategie kunt u gaan werken aan het creëren van waardevolle content per platform, middels een goed uitgedacht contentplan. Door constant in uw achterhoofd te houden “waarom iemand u zou willen volgen en waar” bent u op de goede weg, en door actief in gesprek te gaan met potentiële volgers en klanten is een succesvolle implementatie van uw social media strategie snel een feit!

HA! Marketing helpt u graag met het opstellen van een social media strategie en denkt met u mee over welke strategische platformen we voor uw bedrijf het beste kunnen inzetten en op welke manier. Daarnaast kunnen we u helpen met het opzetten van een contentplan en het uitrollen en managen daarvan! In een inspirerende en verhelderende brainstorm sessie helpen we u graag uw bedrijf succesvol te introduceren in de wondere wereld van social media marketing! Koffie?

Marketing, concurrentie, klantvriendelijkheid.. Op voorhand geen woorden die je direct in verband brengt met een ziekenhuis. Sinds 2006 is de gezondheidszorg echter onderworpen aan de marktwerking, doordat de zorgsector geprivatiseerd werd. Sinds dat moment bedenken ziekenhuizen dan ook marketingstrategieën, analyseren zij hun concurrentie en proberen zij continu hun klantvriendelijkheid te verbeteren. Wij, van HA! vinden het een interessante sector in het rijtje van onverwachte marketing om eens onder de loep te nemen. Wat is er mogelijk op het gebied van marketing in de zorgsector?

Positionering

Om bij het begin te beginnen moet de strategie en de positionering van het ziekenhuis bepaald worden. Dat is bij algemene ziekenhuizen vaak lastig te bepalen. Een wellicht meer passende manier om onderscheidend te zijn is het communiceren van Unique Selling Points, of in zorgtermen specialisme genoemd. Daadwerkelijke doelgroepen bepalen is daarentegen weer een stuk lastiger, omdat vooraf niet voorspeld kan worden welke groep behoefte heeft aan welke manier van zorg. Dus moet er een andere manier bedacht worden om de Unique Selling Points aan de juiste mensen te communiceren.

De 4 c’s

Wanneer deze specialismen helder zijn, begint het ontwikkelen van een customer experience. Hoe ervaren mensen het ziekenhuis, en welke emoties zijn passend en gewenst bij het ziekenhuis. Daarnaast moet de conversatie worden aangegaan: probeer het gesprek aan te gaan met patiënten, luister naar ze en stel vooral veel vragen. Wanneer er content gecreëerd wordt, geeft het men een reden om op een positieve manier over het ziekenhuis te praten. Juist dit is bij een ziekenhuis zo belangrijk, omdat het de vaak toch negatieve ervaring wat kan verlichten. Als laatste is collaboratie tegenwoordig erg belangrijk voor veel consumenten. Betrek de patiënten bij het proces. Wees transparant in wat het ziekenhuis de patiënt kan aanbieden.

Storytelling

Een voorbeeld van deze content zijn verhalen over ziekenhuiservaringen. Ziekenhuisverhalen zijn enorm persoonlijk en vaak erg emotioneel. Het kan mensen veel steun en kracht geven om verhalen van andere te lezen. Mensen die op het punt staan om voor het ene of het andere ziekenhuis te kiezen zijn vaak geïnteresseerd in de ervaringen van andere patiënten. Deze verhalen leveren dan ook een waardevolle en respectvolle manier om de normen en waarde van het ziekenhuis te communiceren. Het is wel enorm belangrijk om hierbij twee belangrijke zaken in ogenschouw te nemen. Dat is enerzijds de privacy van de patiënten; maak het niet té persoonlijk. Anderzijds is het belangrijk dat de kern waargebeurd is. Aangezien er veel afhangt van het ziekenhuisbezoek, zullen mensen deze beslissing ook met uiterste zorg maken. Het is belangrijk dat deze mensen wel de kans krijgen om deze beslissing dan ook met deze zorg kunnen nemen.

Doktersroman

Het Havenziekenhuis van Rotterdam heeft dit op een originele manier vormgegeven, namelijk in de vorm van een roman. Het boek ‘eerste hulp bij hartkloppingen’ is geschreven door acht medewerkers en gaat over ervaringsverhalen van deze medewerkers. Iedere patiënt die wordt opgenomen ontvangt het boek. Dat is op zich al een leuk gebaar. Daarnaast neemt iedere patiënt dit geschenk mee naar huis en ook het bezoek zal het boek te zien krijgen. Verder krijgen mensen die zich inschrijven voor de nieuwsbrief online het boek. Vaak zijn dat mensen die een afweging maken welk ziekenhuis hen het beste kan bedienen. Het boek vormt dan een marketinginstrument op het juiste moment en aan de juiste doelgroep.

Onverwacht, maar gevoelige marketing

Dat ziekenhuizen thuis horen in het rijtje van onverwachte marketing, is wat ons betreft wel duidelijk. Wel is het van belang om erg goed na te denken over de strategie van de marketing. De zorgsector is wat ethiek betreft wat gevoeliger dan andere sectoren. Er moet dan ook niet lukraak overtuigd worden van de expertise van het ziekenhuis. Mensen moeten immers het gevoel krijgen dat het ziekenhuis het beste met hen voor heeft. Heeft u als partij in de zorg vragen over hoe u mensen het beste kunt inspireren met uw verhalen? Of zoekt u een andere, originele manier om online marketing toe te passen in de zorgsector? U bent van harte welkom eens te komen sparren met het team van HA! onder het genot van een kopje koffie!

Hoe maak je internet marketing activiteiten winstgevend? Antwoord: Continue verbeteren en optimaliseren van je online activiteiten. Elke organisatie is anders, elk product is anders. Er bestaat geen toverspreuk of truc die elke organisatie online winstgevend maakt. Maarrr… meten is de sleutel tot het succes. Weet je exact hoe je organisatie presteert, dan heeft het management de tools in handen om kritisch te kunnen bijsturen.
Helaas is dit vaak niet het geval. Mijn ervaring is dat met name het MKB hier veel steken laat vallen. Zonde, want er valt een hoop winst te behalen! Lees dit artikel en kom erachter waar de tools en trucs liggen om je online activiteiten te monitoren en winstgevend te maken.

Maak doelstellingen per marketing campagne

Als je internet marketing campagnes uitvoert, zorg er dan altijd als eerste voor dat deze doelen hebben. Doelen zijn meetbaar en kunnen bijgestuurd worden. Enkele voorbeelden:

E-mail marketing doelen:

  • Omzet vanuit e-mail marketing campagnes
  • Aantal contactaanvragen
  • Aantal klikken naar een landingspagina
  • Aantal geopende e-mails

Zoekmachine campagne doelen: (SEO & SEA):

  • Omzet vanaf landingspagina’s
  • Aantal bezoekers
  • Ranking

Zorg dat je doelen meetbaar zijn

Zorg ervoor dat een internet analist campagne doelen meetbaar maakt. Er bestaat simpelweg geen internet marketing campagne of online activiteit die niet meetbaar is. Bij e-mail marketing campagnes bijvoorbeeld is het mogelijk de prestaties van elk individueel artikel meetbaar te maken. Verwijs je naar een blog, dan is exact meetbaar hoeveel bezoekers vanaf een specifiek artikel naar het blog kwamen. Voor e-commerce is dit nog veel mooier. Biedt je in een nieuwsbrief producten aan? Dan is exact meetbaar hoeveel omzet uit het betreffende artikel is gekomen. Hoe makkelijk is het dan om de prestaties van jouw nieuwsbrief te optimaliseren?
Leg goed lopende artikelen naast slecht lopende en bekijk waar het beter kan.

Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van meetbaarheid van online marketing campagnes. Een internet analist kan met gemak het bereik, bezoek, de betrokkenheid en de tevredenheid van je bezoekers vaststellen.

Meet de omzet uit je online activiteiten

Als je online marketing campagnes meetbaar zijn, dan is ook de gegenereerde omzet te achterhalen. Door deze vervolgens uit te splitsen, krijg je waardevolle informatie.

  • Omzet per marketingcampagne
  • Omzet per bezoeker
  • Gemiddeld order bedrag
  • Omzet bestaande klanten
  • Omzet nieuwe klanten

Breng je internet marketing kosten in kaart

Wanneer je online activiteiten meetbaar zijn, is het tijd de kosten van de internet operatie te vergelijken met de opbrengsten.

Kosten die je minimaal moet weten:

  • Kosten per marketingcampagne
  • Kosten van het beheer en onderhoud van je online activiteiten (hosting, technische aanpassingen etc.)
  • Personeelskosten

Zet je boekhouder aan het werk

Zorg ervoor dat de kosten van je marketing campagnes door je boekhouding apart geboekt worden per campagne. Overleg met je boekhouder over de inrichting van je grootboek en zorg dat je marketingleveranciers of de marketing afdeling hun werkzaamheden factureren per campagne. Op deze manier ontstaat er een overzicht van de kosten per internet marketing campagne en de overige internet kosten.

Splits je kosten per order, klant, bezoeker

Zijn de kosten helder? Splits ze vervolgens uit per bezoeker, order en klant. Zo ontstaat er een helder overzicht van de kosten en opbrengsten van je online inspanningen.

Creëer management rapportages

Voeg deze rapportages samen in managementsamenvattingen. Ook de management samenvattingen zijn onder te verdelen in categorieën. Het topmanagement, welke voornamelijk geïnteresseerd is in de totale kosten en opbrengsten, zal in eerste instantie enkel deze cijfers willen zien. Het lager management en operationeel personeel is erbij gebaat gedetailleerdere gegevens te ontvangen. De tekstschrijvers en marketeers hebben er baat bij om de prestaties van hun artikelen of campagnes te monitoren en te verbeteren.

Conclusie: Het continue monitoren, verbeteren en optimaliseren van je online activiteiten en campagnes zorgen voor winstgevende internet marketing.

 

[box] Meer weten over hoe HA! internet marketing doelgericht winstgevend maakt? Neem geheel vrijblijvend contact op of lees meer over analyse en optimalisatie! [/box]

[author] [author_image timthumb=’on’]https://ha-marketing.nl/wp-content/uploads/2014/02/sven-profiel-foto.jpg[/author_image] [author_info]

Over Sven van Ophem

Na enkele jaren ervaring als eigenaar van de webwinkel Tasteweb.nl en een afgeronde marketingstudie, maar bovenal een passie voor internetmarketing, ontstond het idee om de online kennis te delen en bedrijven van dienst te zijn om online succesvol te worden.

In deze artikelen inspireer ik je met internetmarketingkennis en ervaringen. Daag mij uit door te reageren op deze artikelen…[/author_info] [/author]

Social Media is niet meer weg te denken uit ons leven. Vrijwel iedereen maakt er gebruikt van en de toepassingen zijn bij de meeste bedrijven wel bekend. De ontwikkelingen in deze wereld gaan hard. HA! zet de meest recente ontwikkelingen voor u op een rijtje.

Tweets in zoekresultaten

Twitter kondigt aan dat de tweets voortaan gevonden kunnen worden in de zoekresultaten van Google. Op dit moment is dit alleen nog maar in Amerika toegepast. Daarnaast vindt de verandering nu alleen nog maar plaats bij de Google app en bij het mobiel zoeken. De vraag is of het zich ook zal uitbreiden naar andere landen en of de tweets ook bij de zoekresultaten van gewone computers te zien zijn.

Google+ gaat classificeren

Google+ heeft aangekondigd gebruik te gaan maken van collecties. Door deze collecties kunnen gebruikers de berichten classificeren tot een bepaald onderwerp. Dit is een nuttige toepassing op zakelijk gebied. Door specifiek aan te geven welke collecties relevant zijn, kunnen de onnuttige berichten worden overgeslagen.

Nauwkeuriger adverteren op Facebook

Ook de ontwikkelingen bij Facebook staan niet stil. Voor bedrijven is het een aantrekkelijke optie om te adverteren via Facebook, gezien de grote aantallen van gebruikers. Facebook kondigt nu aan met IBM samen te gaan werken. Dankzij deze samenwerking kan de voorkeur van een consument preciezer worden geschat. De advertenties kunnen hierop worden aangepast, waardoor een gepersonaliseerde benadering wordt gebruikt. Dit maakt het adverteren op Facebook voor sommige bedrijven wellicht nog aantrekkelijker.

Gevolgen veranderingen Social Media

Vaak zijn het maar kleine veranderingen die de sociale platformen doormaken, maar soms met gunstige gevolgen. Zo kan adverteren op Facebook opeens een stuk interessanter worden, indien de wensen van de klant nauwkeurig in beeld kunnen worden gebracht. Blijf op de hoogte van de nieuwste trends! Meer informatie over Social Media en het effectief inzetten ervan? Neem gerust eens contact op met de experts van HA!

Humor is een van de krachtigste wapens die een marketeer tot zijn beschikking heeft. Als u iets grappigs leest of hoort, zult u waarschijnlijk een positieve associatie krijgen met de persoon die de grap heeft gemaakt. Hetzelfde geldt natuurlijk als er een bedrijf achter de grap zat. Zo is Centraal Beheer bekend geworden door zijn “Even Apeldoorn bellen” reclamespotjes, die er tevens voor zorgden dat mensen het bedrijf als meer sympathiek gingen beschouwen. Een ander goed voorbeeld is Heineken, dat door veel mensen wordt beschouwd als een sympathiek merk door zijn grappige inhakers die viral gaan op social media. Misschien is er hierdoor niet direct groei in de verkoop van Heineken waar te nemen, maar het zou wel de doorslag kunnen geven als iemand in de supermarkt een keuze moet maken tussen twee gelijk geprijsde bieren. Het is dus nooit verkeerd om goodwill op te bouwen bij uw klanten!

Iets voor u?

De opkomst van social media heeft ervoor gezorgd dat het voor bedrijven makkelijker is om mensen te bereiken via een medium dat uitermate geschikt is voor humoristische uitingen. Een bedrijf dat constant weet te scoren op social media is de webshop Coolblue. Zij hebben ervoor gekozen om in al hun communicatie naar de klant ludiek, creatief en grappig te zijn. Het is deel van hun formule, zoals ook wel blijkt uit hun motto: ‘Alles voor een glimlach’.

Het hoeft echter niet zo drastisch. Een bedrijf als KLM heeft een serieus imago, maar kan op social media, in haar communicatie naar klanten toe of in posts, grappig uit de hoek komen. Daarnaast waagt het bedrijf zich ook wel eens aan een inhaker. Het belangrijkste is dat het gebruik van humor natuurlijk over moet komen. Geforceerde humor zal nauwelijks een glimlach veroorzaken en daarom eerder een averechts effect hebben. Kortom, het is zeer belangrijk om van tevoren na te gaan of het gebruik van humor binnen uw online marketingstrategie past.

Fijne scheidslijn

Goed, u heeft besloten dat u humor gaat toepassen in uw online marketingstrategie. Hoe nu verder? Dat is altijd lastig. Humor is iets vluchtigs, ongrijpbaars en iets dat zich razendsnel ontwikkelt. Wat de ene week grappig is en kansen biedt, kan de volgende week alweer passé zijn. Het is dan ook zeer lastig om hier iets over te schrijven dat actueel blijft. Wat echter wel kan, is een waarschuwing geven. Vaak ligt er een hele dunne scheidslijn tussen grappig en niet-grappig. Soms zit dit hem in de formulering, soms in de timing. Soms zelfs in het imago van het bedrijf dat de grap maakt. Daarnaast kan een onschuldig ogend grapje uit de context worden getrokken en beledigend opgevat worden. Natuurlijk kun je vooraf niet garanderen hoe een bericht wordt ontvangen, maar door het eerst voor te leggen aan anderen kan er vaak al een beter oordeel geveld worden. Hoewel het dus belangrijk is om er zo snel mogelijk bij te zijn en spontaan te blijven, moet u geen overhaaste beslissingen nemen.

Hoe pakken wij het aan?

Vaak gaat humor samen met een informele communicatiestijl en een fris karakter. Als er uit onze gesprekken met u blijkt dat humor toegevoegde waarde kan hebben in uw marketing, dan kijken we in overleg hoe we dit kunnen toepassen. Een lichthartige toon gebruiken of grappige berichten plaatsen? Het kan bij HA! Marketing altijd in verschillende gradaties. Bent u benieuwd geworden naar de mogelijkheden? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen!

Wat vinden onze klanten?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

5JaWij werken nu meer dan 1 jaar samen met Ha! Marketing en zijn zeer tevreden over hun professionele en pragmatisch aanpak.

Erwin

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

De samenwerking met HA! marketing (met Sven én collega's) bevalt mij prima. Ze denken mee, begrijpen mijn business goed, komen met goede voorstellen en zijn flexibel. Voor mij is hun ondersteuning heel belangrijk. 5Ja

Marja Davids van Kootsjhuys

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Sven van HA! Marketing ondersteunt ons in de breedste zin van online marketing. Concreet hebben zij een bijdrage geleverd op het gebied van Google Tag Manager, email marketing, web-updates en Google Adwords. Wij content met de werkzaamheden en resultaten.-1-10.00-1-15.00-1ja-1

Anoniem