Er valt bij een groot aantal bedrijven nog veel winst te behalen door middel van het slim inzetten en combineren van online en offline marketing. Zeker in de retail sector is dit het geval. Een ondernemer die helemaal thuis is in het combineren van meerdere kanalen kan hiermee zijn fysieke winkel meer toekomstbestendig maken. Inspelen op gedragsveranderingen van het online winkelpubliek staat hierbij centraal. In dit artikel staat beschreven waar u rekening mee moet houden wanneer u online en offline marketing gaat combineren, en hoe u dit het beste kunt aanpakken.

Volg de klantOnline en offline combineren

Het pad dat de klant aflegt voordat hij/zij daadwerkelijk bij jou in de winkel terecht komt is ontzettend belangrijk bij het inzetten van jouw verschillende marketingkanalen. Voordat je hierop kunt inspelen moet het duidelijk zijn wat de klant denkt, hoe zij redeneert en zal handelen wanneer zij interesse heeft in jouw producten. Deze informatie kun je achterhalen door middel van onderzoek. Tegenwoordig kun je met programma’s als Google Analytics uitgebreide analyses maken waarmee je precies het surfgedrag van de klant kunt volgen. Zo weet je precies of een klant bijvoorbeeld eerst op jouw Facebookpagina is geweest voordat zij op de website terecht kwam, of dat ze heeft gezocht in Google (bijvoorbeeld op productniveau) en via deze zoekresultaten bij jouw webshop terecht is gekomen.

Klant oriëntatie

Een klant koopt niet langer meer alleen online of alleen offline. Vooral wanneer het duurdere producten betreft is de oriëntatiefase van de klant zeer uitgebreid. Als ondernemer moet je hierop inspelen. Zorg er dus voor dat de klant die opzoek is naar een product in alle fases van haar onderzoek met jouw product geconfronteerd wordt. Als zij eerst online een onderzoek doet naar de producten en de productspecificaties van het product en daarna het product nog even in het echt wil voelen of zien, dan moet dit natuurlijk mogelijk zijn. Voor een advies op maat zal de consument toch nog even naar de winkel gaan om daar de mening van verkoper aan te horen. Ieder kanaal moet op elkaar afgestemd zijn en ieder kanaal heeft zijn eigen functie.

Strategie

Zorg er daarnaast voor dat je een consequente uitstraling hebt. Als jij jezelf op de website verkoopt als een zeer duurzaam bedrijf help het natuurlijk niet om op je Facebookpagina uitspraken te doen die dit ontzettend tegenspreken. Synergie in alle kanalen is ontzettend belangrijk. Natuurlijk kun je er wel voor kiezen om je Facebook volgers met je aan te spreken en op je website netjes u te gebruiken maar de kernwaarden van je bedrijf moeten op alle kanalen het zelfde zijn.

CampagneCampagnes

Ben je van plan eerdaags een campagne op te starten? De impact is het grootst wanneer je deze campagne op al je kanalen tegelijk inzet. Heb je bijvoorbeeld een nieuwsbrief voor alle klanten die in het bezit zijn van een klantkaart, en wil je hun loyaliteit belonen? Dan kun je in de nieuwsbrief aankondigen dat de klanten met een klantkaart in de maand april 20% korting ontvangen op het hele assortiment. Deze campagne moet dan natuurlijk ook terug te vinden zijn op zowel je website, webshop, social media kanalen en in je fysieke winkel (wanneer je hierover beschikt).

Innovatief

Wees innovatief in het combineren van online en offline kanalen. Uit de praktijk blijkt dat verfrissende combinaties in de retail branche het altijd goed doen! Klanten vinden het leuk om verrast te worden. Een schakeling in de fysieke winkel naar de online winkel door I-Pads neer te leggen is hier een voorbeeld van. Momenteel zijn wij bezig met een onderzoek naar innovatieve marketing concepten. Zin om hier over met ons te sparren? Wij nodigen jou bij deze graag uit voor een kop koffie!