Neuromarketing is inmiddels een hip item geworden en wordt al toegepast in verschillende branches. Neuromarketing is het bekijken en het beïnvloeden van het brein van de consument. Rechtstreeks in het brein van de consument kijken en de gedachten letterlijk kunnen lezen is niets nieuws meer. Het voorspellen van het succes van een campagne of beter gerankt worden in de zoekresultaten van Google wordt met neuromarketing een stuk gemakkelijker. En wij zouden geen internet marketing bureau zijn als wij niet in zouden spelen op de invloed van neuromarketing op de ranking in de Google zoekresultaten.

Neuromarketing

Om niet gelijk met de deur in huis te vallen lichten we eerst het begrip neuromarketing uit. Neuromarketing is een relatief nieuw maar in onze ogen veelbelovends vakgebied. Het vakgebied past geavanceerde technieken en neurowetenschap toe op marketing. Het belangrijkste doel van neuromarketing is het verkrijgen van inzichten in emoties en beweegredenen van een consument om zo het besluitvormingsproces in kaart te kunnen brengen. Hierbij kan rechtstreeks in het brein van de consument gekeken worden door bijvoorbeeld gebruik te maken van een FMRI scanner. Maar wat voor invloed heeft dit nu op de zoekresultaten van Google?

Google algoritme

Wanneer iemand een zoekvraag in de Google zoekbalk invoert volgt Google niet alleen deze zoekwoorden maar kijkt de zoekmachine veel verder dan dat. Bij het invoeren van de zoekvraag maakt Google een inschatting aan de hand van meer dan 200 factoren hoe de pagina’s gerankt moeten worden. De populariteit van een pagina wordt bepaald door gedragsfactoren. Er zijn 4 factoren erg belangrijk in de ranking van Google voor de populariteit;

  1. Tijd op de pagina
  2. Aantal bezoekers
  3. Aantal shares
  4. Bladwijzers

4 Manieren voor he toepassen van neuromarketing

Deze statistieken worden door Google gevolgd met Google Analytics. Vooral als de bezoekers van websites surfen met de Chrome Browser kan het surfgedrag nauw gevolgd worden door Google. Ha! Marketing heeft 4 manieren op een rijtje gezet die tonen hoe het inzetten van neuromarketing een positieve invloed kan hebben.

1. Kies een pakkende titel

Naar welk artikel gaat jou voorkeur uit? Artikel 1 of artikel 2?

Artikel 1:
“6 Geheimen Tips Die Jou Naar De Top Brengen!”

Artikel 2:
“Met deze tips naar de top!”

Is het artikel 1? Natuurlijk, een pakkende titel spreekt voor zich, maar heb je wel eens nagedacht over bewezen technieken die je kunt toepassen op je titel. Hoe aantrekkelijker jouw titel, des te eerder erop geklikt zal worden. Meer klicks zorgen voor meer bezoekers en dus een hogere populariteit van jouw pagina, en je raad het een verbetering in de zoekresultaten in Google. Kom maar door dus met die bewezen technieken!

– Verkondig een geheim (nieuwsgierigheid wordt getriggerd)
– Vertel hoe je iets kunt bereiken
– Gebruik hoofdletters in je titel (trekt de aandacht)
– Maak het persoonlijk (gebruik bijvoorbeeld wij, jij, hij om afstand weg te nemen)
– Gebruik getallen in je titel (heeft een positief effect op hoelang iemand op een website blijft)

2. Korte intro

Als de lezer eenmaal begint met lezen wil deze het artikel doorgaans graag uitlezen, mensen hebben namelijk het gevoel dat hetgeen waar ze aan begonnen zijn ook moeten afmaken. Wanneer je de interesse van de lezer pakt door bijvoorbeeld te beginnen met een korte alinea waarin de vraag van de lezer nog niet beantwoord wordt krijgt de lezer de drang om door te lezen omdat hij geïnteresseerd is in het antwoord op de vraag. Ook is het belangrijk dat de lezer bij de intro niet al de afweging hoeft te maken of hij dit wel wilt lezen omdat hij niet zeker weet of het voor hem wel interessant is. Wanneer je kort uitlegt wat er beschreven wordt zal de lezer direct geïnteresseerd zijn en het artikel ook echt gaan lezen of zal die gelijk afhaken. Wanneer de introductie uit een langer stuk tekst bestaat zou de lezer veel meer moeite moeten doen om erachter te komen of hij het artikel wel interessant vindt. De afweging die hier dan gemaakt wordt zal er al snel toe leiden dat de lezer al bij de introductie afhaakt. De leesbezwaren moet van te voren al weggenomen worden. Welk artikel lees jij eerst?Intro Neuromarketing toepassen

3. Tekst verdeling

Zorg dat de tekst makkelijk leesbaar wordt. Dit doe je bijvoorbeeld door de tekst goed te verdelen over de pagina, het gebruik van alinea’s kan hierin essentieel zijn. Ook het lettertype en de grootte van de tekst moeten vanzelfsprekend goed leesbaar zijn. Op het moment dat de lezer moeilijkheden ervaart met het lezen van de tekst zal de lezer onbewust ook moeilijk gaan denken, dit is een negatieve prikkel die jij als schrijver absoluut niet wilt oproepen bij de lezer. Wanneer de tekst positieve prikkels oproept is een lezer eerder geneigd door te klikken naar een andere pagina.eye tracking neuromarketing toepassen

4. Het gebruik van afbeeldingen eye tracking

Je kan hele lappen tekst schrijven maar vaak geeft een afbeelding veel meer gevoel dan een hele lap tekst. Een afbeelding is makkelijker te verwerken door het brein van de lezer. Door middel van eye tracking kan je zien hoe een pagina bekeken wordt. Zoals je op de afbeelding kunt zien wordt de aandacht van de lezer naar de afbeeldingen getrokken. Eye tracking is een vorm van neuromarketing die precies in kaart brengt waar de interesses van de lezer liggen. Op de afbeelding hiernaast is te zien hoe een Facebookpagina door een lezer bekeken wordt. Je kan hierop zien dat zowel de afbeeldingen als de introductie tekst het langst bekeken zijn. Naast de introductietekst zijn de juiste afbeeldingen dus ook ontzettend belangrijk. Wanneer je helemaal geen afbeeldingen gebruikt wordt het voor de lezer al snel saai. Een afbeelding krijgt aandacht en dan is de lezer ook geïnteresseerd naar het verhaal achter.