2016 zit er alweer op en inmiddels is de rust rondom de jaaroverzichten en top-lijstjes ook wedergekeerd. Vandaar dat wij dachten: tijd voor nog een laatste terugblik op een aantal interessante wijzigingen in Google Adwords en het advertentiebeleid van Google over de laatste zes maanden.

Prijsextensies

In vorig jaar juli introduceerde Google Prijsextensies voor advertenties op mobiel. Met prijsextensies kun je aanvullend op je tekstadvertentie prijzen van verschillende producten of diensten laten zien. Potentiele klanten kunnen zo eerst nog een selectie maken op basis van prijs waardoor zij bijvoorbeeld niet op meerdere advertenties hoeven te klikken om enkel de prijzen te vergelijken (dit scheelt in advertentiekosten om dat je pas betaald na een click). Een andere goede aanvulling is dat aan ieder getoond product of dienst een andere landingspagina kan worden gehangen zodat bezoekers direct op de juist pagina terecht komen. Vergelijkbaar met de andere advertentie extensies dus.

veranderingen-google-adwords-2016-1

In november werden de prijsextensies geüpdatet waardoor je nu tot 8 verschillende prijzen kunt tonen in een frame waar men doorheen kunt bladeren (swipeable price extensions). Zie onderstaande foto ter illustratie. Zo kunnen er nog meer prijzen worden getoond zonder dat de potentiële klant hiervoor de website hoeft te bezoeken.

veranderingen-google-adwords-2016-1

Remarketing lijsten toepasbaar op partner sites

Google houd door middel van cookies bij welke bezoekers er op de website zijn geweest. Dit creëert een lijst met bezoekers die geschikt zijn voor remarketing, (recente) bezoekers worden opnieuw benaderd met advertenties op basis van hun getoonde interesse op de website. In augustus breidde Google deze mogelijkheden uit door ook haar search partners netwerk aan te bieden voor remarketing.

Berichtfunctie in advertenties (Click-to-message ads)

In oktober introduceerde Google een berichtfunctie in tekstadvertenties. Zo kan iemand die bijvoorbeeld zoekt naar hotels in een bepaalde plaats of wijk door te klikken op de berichtextensie direct een vooraf geschreven sms-bericht versturen. Bekijk een voorbeeld op de afbeeldingen hieronder. Als bedrijf heeft u zo een eenvoudige en vooral laagdrempelige communicatietool in handen waarmee klanten door middel van de juiste benadering kunnen worden binnengehaald. Er zijn al vele bedrijven die aangeven dat hun conversieratio gestegen is sinds zij deze advertentiefunctie inzetten.

veranderingen-google-adwords-2016-1

Expanded text ads (ETAs)

Maar een van de belangrijkste ontwikkelingen afgelopen jaar, en waar veel over gesproken is, zijn de expanded text ads. Google zelf noemt de ETAs de nieuwe generatie van advertenties en heeft de advertenties ontwikkeld vanwege het toenemende gebruik van smartphones. Of zoals zij dit zelf noemen ‘a mobile-first world.’ Wat is er veranderd? In het kort:

  1. Advertenties hebben nu twee velden voor de titel in plaats van één.
  2. De twee kleinere velden waarin men een beschrijving kon typen zijn vervangen voor één groot veld.
  3. en extra vak is toegevoegd aan de URL-regel. Zo kunt u bezoekers duidelijker maken waar op de website zij terecht zullen komen na het klikken op de link.
  4. De tekstadvertenties zijn nu geoptimaliseerd voor gebruik op mobiel. Er hoeven geen afwijkende instellingen specifiek voor mobiele advertenties te worden ingevoerd.

De verschillen zien er als volgt uit:

veranderingen-google-adwords-2016-1

Links ziet u een nieuwe expanded text ad, rechts een advertentie zoals voorheen. Vanaf 31 januari zal Google de oude advertenties niet meer ondersteunen en zullen deze dan ook niet meer getoond worden. Ook dit jaar zijn wij u als vanzelfsprekend weer graag van dienst bij het beheren van uw AdWords campagnes!