In de traditionele marketing zijn er een aantal verschillen in aanpak tussen de business-to-business en business-to-consumers markt. Zo ligt de nadruk van de marketing bij de B2B markt op de persoonlijke verkoop, doordat het bedrijf zich richt op een kleinere potentiële klantengroep. Daarnaast komt er bij het aankoopproces vaak meer kijken, aangezien het over grotere bedragen gaat en doordat er meerdere partijen bij betrokken zijn. Maar hoe zit het met de verschillen wat betreft Social Media tussen de B2B en de B2C marketing?

Waar moet je op letten bij het ontwerpen van de strategie van Social Media? Hieronder zullen de belangrijkste verschillen worden besproken.

Doelgroep binnen Social Media

Het belangrijkste bij het bepalen van de online strategie is om te focussen op de doelgroep van de onderneming. Zoals hierboven beschreven verschilt deze doelgroep aanzienlijk tussen de B2B en B2C bedrijven. De doelgroep van B2B bedrijven is een kleinere, duidelijk gedefinieerde doelgroep. Dat maakt het mogelijk om de focus te leggen op een specifieke en doelgerichte marketing aanpak. Vaak is de veel grotere doelgroep van de B2C bedrijven onder te verdelen in kleinere doelgroepen. Hierbij zal de strategie aangepast moeten worden op een grotere, minder scherp gedefinieerde groep van consumenten.

Verschillen tussen B2B en B2C in Social Media

De B2B markt spreekt in veel gevallen over grotere bedragen, er zijn meerdere partijen betrokken en er wordt gehandeld uit naam van het bedrijf. De klantrelatie is daarom enorm belangrijk en de persoonlijke verkoop staat voorop. Leg daar dan ook de nadruk op bij het ontwerpen van een strategie voor de verschillende Social Media kanalen. In het geval van de B2C markt is de beslissing vaak veel sneller genomen, maar zijn de klanten een stuk minder trouw. Probeer loyaliteit van de klanten te winnen en stimuleer de verkoop door impuls aankopen aan te moedigen.

Bereiken van online klanten

Zowel zakenmensen als consumenten brengen veel tijd door op Social Media. Wanneer de doelgroep het beste bereikt kan worden, verschilt echter aanzienlijk. Waar zakenmensen onder kantooruren online te vinden zijn, zijn consumenten in de tijd van pauzes en in de avonduren te bereiken via online kanalen. Door de strategie te focussen op de online activiteiten van de doelgroep, kan het doel van de marketing strategie eerder bereikt worden.

Traditionele versus online marketing

Door de traditionele marketing te vertalen naar de online wereld, kan er een effectieve Social Media strategie worden ontwikkeld. Vrijwel het belangrijkste voor een goede marketeer, is om de doelgroep voor ogen te houden. Wie is er geïnteresseerd in mijn berichten? Hoe kan ik mijn potentiële klant het beste verder helpen? Hoe zorgt dit voor inkomsten voor het bedrijf? Fundamentele vragen die de onderneming hopelijk verder helpen in de online concurrentiestrijd.

E-mail marketing is een medium om de klanten te binden door middel van het versturen van waardevolle informatie. Zoals bij iedere marketingcampagne moet ook hierbij de behoefte van de klant centraal staan. Het voordeel van e-mail marketing is dat de campagnes gesegmenteerd kunnen worden. Op die manier kunnen de behoeften van verschillende klantgroepen nog effectiever bereikt worden. Resultaat gerichte e-mail marketing, dat is waar het om draait. Maar wat is wel toegestaan en wat niet?

HA! zet voor u de wet- en regelgeving omtrent e-mail marketing op een rijtje.

Toestemming e-mail marketing

E-mails die van commerciële, charitatieve of ideële aard zijn mogen uitsluitend verzonden worden indien hiervoor door middel van een actieve handeling toestemming is gegeven. Vaak zijn aan het einde van invulformulieren verplicht in te vullen velden verwerkt, waarbij degene die het formulier invult toestemming kan geven met betrekking tot het versturen van e-mails. Belangrijk hierbij is dat er bewezen moet kunnen worden dat de toestemming op een rechtmatige wijze verkregen is. Daarnaast moet er uitdrukkelijk vermeld worden voor welke doeleinde het e-mailadres gebruikt zal worden. De telecommunicatiewet ligt ten grondslag aan dit toestemmingsprincipe.

Afmelden voor e-mailcommunicatie

In iedere situatie moet er voor ontvangers de mogelijkheid bestaan om zich af te melden voor de e-mails. Binnen één organisatie kan er gebruik worden gemaakt van meerdere merken, oftewel labels. Voor de afmelding geldt in dit geval dat het op hetzelfde niveau moet zijn als de aanmelding. Stel dat er tijdens de aanmelding één keer toestemming is gevraagd, waarna meerdere labels e-mails zijn gaan verzenden, moeten alle labels bij afmelding ophouden met het versturen van e-mails. Mochten de labels ieder voor zich toestemming hebben verkregen, is het geoorloofd voor het bedrijf om bij een afmelding voor label 1, vanuit label 2 nog e-mails te blijven verzenden.

No-reply e-mails

De reclame die via e-mails aan (potentiële) klanten wordt toegezonden moet herkenbaar zijn als reclame van het desbetreffende bedrijf. Daarnaast moeten de ontvangers de mogelijkheid hebben om e-mails terug te kunnen verzenden. De no-reply e-mailadressen zijn om deze reden niet meer toegestaan. Een enkele uitzondering bestaat waarin dit type e-mailadres nog wel mag worden ingezet, namelijk in het geval dat een e-mail niet commercieel, charitatief of ideëel van aard is.

Bescherming van de ontvanger

Alle wet- en regelgeving omtrent e-mailmarketing zijn van dien aard om de consument te beschermen. Tegenwoordig gebeurt steeds meer via het internet, waar de consument door de complexiteit steeds minder grip op krijgt. Het is daarom van belang dat bedrijven zich houden aan deze regels omtrent de verzending van reclame. Uiteindelijk zal dit voor meer loyaliteit bij de klant zorgen, wanneer het bedrijf zich niet opdringt aan de consument.

 

E-mail marketing is een medium om klanten te binden door middel van het versturen van waardevolle informatie. De behoefte van de klant staat hierbij centraal. Segmenteren kan hierbij een uitkomst bieden. Een persoonlijke aankoop zorgt ervoor dat klanten meer aangesproken worden. Verstuur dus niet zomaar waardevolle informatie, maar persoonlijke waardevolle informatie.

Hoe goed is de database?

De eerste stap bij het segmenteren is een goede database. Hoe gedetailleerder en persoonlijker deze is, des te beter de resultaten zullen zijn. Het is van belang om de kwaliteit van de database goed in kaart te brengen. Door te kijken naar het aantal inschrijvingen, uitschrijvingen, bounces en klachten, kan er gemonitord worden hoeveel tijd en geld geïnvesteerd moet worden in de database om de e-mail marketing een succes te laten zijn. Daarnaast moet de huidige waarde van de data niet worden onderschat. Zorg dat deze stap goed wordt uitgevoerd, want een goed begin is het halve werk.

Nieuwe abonnees

Naast het richten op huidige klanten in de database, kan men ook op zoek gaan naar nieuwe abonnees. Hiervoor bestaan een aantal handige middelen. Zo kunnen er pop-ups en call-to-actions worden ingezet op de website van de onderneming. Ook kunnen Social Media en blogs worden ingezet om meer klanten te krijgen in de database. Door hierop de mogelijkheid te bieden om voor een nieuwsbrief aan te melden, kunnen nieuwe abonnees worden verworven.

Targeting

Indien een bedrijf beschikt over een kwalitatief goede database, kan er effectief worden gesegmenteerd. Hiervoor kan targeting worden ingezet. Door klanten een e-mail te sturen, met daarin informatie die hen aanspreekt zal het voor betere resultaten zorgen. De e-mails bevatten dan namelijk daadwerkelijk relevante informatie, wat voor meer respons zal zorgen. Door voldoende informatie in de database te hebben kan er meer personalisatie worden toegepast.

Investeren in database

Aangezien een hoge respons doorgaans het doel van e-mail marketing is, is een investering in een goede database de moeite waard. Vaak bevat een database meer informatie dan men zou denken. Laat dus geen kansen onbenut! Heeft u vragen over hoe deze kansen te benutten? HA! helpt u graag verder met al uw vragen.

‘Een online verkoopkanaal’

Internet marketing voor de zakelijke markt betekent de markt net even iets anders benaderen dan voor de consumentenmarkt. Zeker wanneer het product een dienstverlening betreft is het grote verschil dat het geen ‘exact’ product is maar een oplossing.

Is uw b2b website gemaakt voor uw doelgroep?

Is uw b2b website wel geschreven voor uw doelgroep? Vaak is de informatie op een website van een dienstverlener niet meer dan een omschrijving of een opsomming van de diensten. Is uw website visueel aantrekkelijk en worden de bezoekers enthousiast en geprikkeld om verder te klikken of contact op te nemen?

Een b2b website is een verkoopkanaal

Een b2b website is geen online folder maar een online verkoopkanaal! Een verkoopkanaal heeft maar één doel: Verkopen. Een zakelijke website maakt enthousiast en moedigt de bezoeker aan vooral verder te kijken. Het doel van de b2b website is dan ook om sales leads te genereren.

Wat zijn b2b internet marketing doelen?

Voorbeelden van B2B internet marketing doelen zijn:
– Aanmelden voor een nieuwsbrief
– Een informatiefolder aanvragen in ruil voor een e-mail adres
– Een video bekijken
– Contact opnemen
– De dienst afnemen

Elke pagina is een marketingcampagne

Elke pagina op een b2b website is een internet marketing campagne of een onderdeel van een internet marketing campagne . Elke pagina heeft een doel. Zo is het doel van dit blog u overtuigen dat een b2b website een verkoopkanaal is.

Proces voor het opzetten van internetmarketingcampagnes:

Internetmarketingstrategie

Een succesvolle internetmarketingcampagne begint bij een goed plan en strategie. Vervolgens worden de plannen uitgevoerd en gerealiseerd. Het grote voordeel van internetmarketing is dat online campagnes volledig meetbaar zijn. Zo kan exact gemeten worden wat het ROI is van de investering. En ‘meten is weten’. Op deze manier kunnen campagnes perfect geoptimaliseerd worden.

Lees verder in deel 2

Lees verder over b2b internetmarketing in deel 2 ‘b2b internetmarketing campagnes opzetten’ 

[box] Wij helpen je graag bij het opzetten van online marketingcampagnes. Neem geheel vrijblijvend contact op! [/box]

[author] [author_image timthumb=’on’]https://ha-marketing.nl/wp-content/uploads/2014/02/sven-profiel-foto.jpg[/author_image] [author_info]

Over Sven van Ophem

Na enkele jaren ervaring als eigenaar van de webwinkel Tasteweb.nl en een afgeronde marketingstudie, maar bovenal een passie voor internetmarketing, ontstond het idee om de online kennis te delen en bedrijven van dienst te zijn om online succesvol te worden.

In deze artikelen inspireer ik u met internetmarketingkennis en ervaringen. Ik nodig u uit mij uit te dagen en te reageren op deze artikelen…[/author_info] [/author]

‘B2B Internetmarketing Campagnes opzetten’

In dit artikel laat ik zien aan de hand van een business case hoe verschillende internetmarketingcampagnes voor een dienstverlening opgezet kunnen worden.

Case Logistieke dienstverlener

Een logistieke dienstverlener wil met een investering in internetmarketing meer sales leads genereren. De huidige site trekt enkele bezoekers per dag maar geconcludeerd kan worden dat de website nauwelijks bekend is onder de doelgroep en dat er nauwelijks of geen opdrachten via de website worden binnengebracht. Het overkoepelende internetmarketingdoel van deze b2b website is dus: Meer omzet genereren doormiddel van het genereren van salesleads.

Stappen B2B internet marketing campagne

Stap 1: Doelgroepen segmenteren: VB: MKB wegtransport, gevaarlijk transport, container transport
Stap 2: Onderzoeken waar de doelgroep zich online bevindt
Stap 4: Stel campagne doelen vast. (naamsbekendheid vergroten, klanten binden)
Stap 5: Start de marketingcampagnes

Nu de doelgroepen helder zijn worden campagnes ingericht om de bekendheid van de website onder de doelgroep te vergroten. En tegelijkertijd campagnes om de bezoekers van de website te binden aan het bedrijf.

B2B naamsbekendheid internet marketing campagne

Om uw bedrijf bekend te krijgen bij uw doelgroep is een campagne gericht op het genereren van naamsbekendheid een goede optie. Naamsbekendheid internetmarketing campagnes zorgen ervoor dat uw site aanwezig is waar uw doelgroep zich bevindt.

Doel: Naamsbekendheid onder doelgroep vergroten
Communicatiekanalen: Online advertenties getarget op uw doelgroep. (Bijv. Google Adwords campagnes, socialmediacampagnes, SEO, banneradervertenties)
Voorbeeld verkoopproces: Advertentie >> Landingspagina >> call to action  >> opvolging offline sales  >> verkoop

B2B klantenbinding internetmarketingcampagne

Een ander campagnedoel kan doelgroepbinding zijn. Een websitebezoeker is nog geen klant. De truc is om bezoeker zodanig enthousiast te krijgen dat deze meerdere malen terugkomt op de website en zich op die manier bindt aan het bedrijf. Dit bereik je door de potentiële klant enthousiast te maken. Hoe? Door interessante content.

Doel: Doelgroep binding
Communicatiekanalen: E-mail marketing, bloggen, social media
Voorbeeld verkoopproces: Communicatiekanaal >> landingspagina >> call to action >> opvolging sales >> verkoop

B2B Multichannel internet marketing campagne

Internet kan een perfecte opvolging zijn van het plaatsen van een offline advertentie in een tijdschrift, krant of ander medium. Doormiddel van een QR code of een korte URL kunnen lezers op een speciaal ingerichte landingspagina terecht komen. Deze kan gebruikt worden om het verkoopproces te ondersteunen.

Doel: Opvolging offline sales
Communicatiekanalen: Offline medium en online landingspagina’s.
Voorbeeld verkoopproces: offline medium of actie >> online landingspagina >> call to action >> opvolging sales >> verkoop.

[box] Wij helpen je graag bij het opzetten van online marketingcampagnes. Neem geheel vrijblijvend contact op! [/box]

[author] [author_image timthumb=’on’]https://ha-marketing.nl/wp-content/uploads/2014/02/sven-profiel-foto.jpg[/author_image] [author_info]

Over Sven van Ophem

Na enkele jaren ervaring als eigenaar van de webwinkel Tasteweb.nl en een afgeronde marketingstudie, maar bovenal een passie voor internetmarketing, ontstond het idee om de online kennis te delen en bedrijven van dienst te zijn om online succesvol te worden.

In deze artikelen inspireer ik u met internetmarketingkennis en ervaringen. Ik nodig u uit mij uit te dagen en te reageren op deze artikelen…[/author_info] [/author]

Wanneer is Google Adwords succesvol of hoe maak ik een Google Adwords campagne succesvol? Deze vraag is zeker niet met één simpel antwoord te beantwoorden. Is Google Adwords succesvol als het direct verkopen oplevert of is Adwords succesvol als het de merkbekendheid versterkt en daarmee indirect bijdraagt aan het succes van een onderneming? Zomaar twee situaties. Bij het opzetten van een Google Adwordscampagne zijn er echter factoren die niet over het hoofd gezien mogen worden.

Daarom hieronder 4 succesfactoren die u niet moet vergeten bij het opzetten van een Google Adwords Campagne.

Google Adwords Campagne Strategie

Zoals bij alle marketingmiddelen is een goede campagnestrategie van groot belang. Google Adwords is een divers platvorm is met scala aan advertentietypen. Vooraf een goede strategie bedenken zorgt ervoor dat de Adwords advertentietypen juist worden ingezet. Zo is het voor een conversiegerichte campagne voor een webwinkel waarschijnlijk veel verstandiger advertenties in te zetten in het Google Shopping netwerk dan advertenties via het displaynetwerk. Wil je Adwords gebruiken om een merk in de markt te zetten dan zijn display advertenties, tekst advertenties gericht op de behoeften en interesses van de doelgroep misschien veel interessanter.

“Kortom, bezint eer u begint.”

Maak Google Adwords campagnedoelen meetbaar

Nu duidelijk is dat een goed begin het halve werk is wordt het tijd de uitgedachte strategie om te zetten in doelstellingen. Wanneer helder is wat het doel is van een campagne, dan kan dit doel met meetinstrumenten zoals Google Analytics perfect gemonitord worden. Vaak is een doel van een campagne een verkoop, lead of een andere specifieke handeling op een website. Zorg ervoor dat Google Adwords deze gegevens kan inlezen zodat de prestaties van uw campagnes gedetailleerd gemonitord worden.

“Meetbaar maken van Adwords een absolute must!“

Kwaliteit versus kwantiteit

Wordt er met hagel geschoten of met scherp? Ofwel gaat u voor kwaliteit of kwantiteit. Het kan geen kwaad om bij de start van een campagne te testen welke advertenties, zoekwoorden, producten, regio’s of doelgroepen het beste lopen. Heeft u de intentie om Adwords voor een langere periode in te zetten gebruik dan de eerste maanden om kleinschalig een hoop trial en error testen uit te voeren.

“Begin klein, rol successen grootschalig uit”

Verhoog de Google Adwords Kwaliteitsscore

Posities van uw advertenties worden bepaald aan de hand van een veiling. Google bepaald uw posities door combinatie van uw bod, de advertentiekwaliteit en de verwachte impact van extensies en andere advertentie-indelingen. Met name het deel van de ‘andere advertentie-indelingen en extensies’ wordt nog wel eens vergeten. Probeer Adwords met zoveel mogelijk relevante informatie te verrijken. Reviews, uw locatie, contactgegevens, relevante website pagina’s, zijn enkele voorbeelden.

“Benut alle functies van Adwords”

Conclusie ‘Adwords succesfactoren’

Een Google Adwords advertentiecampagne starten is makkelijk. Maar een succesvolle Google Adwords campagne starten is een hele klus. Een heldere strategie gekoppeld aan meetbare doelstellingen zijn een onmisbare basis. Vergeet tijdens de uitvoering absoluut niet dat een goede beheersing van het Adwords-systeem ontzettend belangrijk is. Het onbenut laten van de mogelijkheden kan een grote aanslag betekenen op de kwaliteitsscore en daarmee de advertentiekosten. En als laatste “geduld is een schone zaak”. Begin een Adwords Campagne kleinschalig, stuur bij en bouw uit op basis van resultaten.

Social Media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Om potentiële klanten te bereiken moeten bedrijven zich bevinden waar de consument zich bevindt. Door als bedrijf op Social Media aanwezig te zijn, kan er naamsbekendheid worden opgedaan, kan de reputatie verbeterd worden en kan het bedrijf de rol van expert vervullen. Van belang hierbij is wel altijd het soort kanaal in ogenschouw te nemen. Hierop moeten de berichten namelijk wel worden aangepast.

Aan welke eisen moet een effectief bericht op Facebook voldoen?

Aard van Facebook

Facebook is een informeel kanaal, waarbij consumenten vaak een account hebben voor privé doeleinden. Allerlei soorten gebruikers bevinden zich op dit online platform, van jong tot oud, van actief tot passief. Wat is de rol van bedrijven binnen deze verscheidenheid aan gebruikers? Dat het inzetten van deze vorm van marketing zowel effectief is in de B2B als de B2C markt is te lezen in de een eerdere blog van HA! Maar gezien de verscheidenheid aan gebruikers is het belangrijk een duidelijke strategie voor ogen te hebben om de juiste doelgroep te bereiken. Bij Facebook is de interactie tussen klant en bedrijf erg belangrijk.

Inhoud van een effectief Facebookbericht

Allereerst vervult de onderneming de rol van expert op Facebook. Zorg ervoor dat de geplaatste berichten waardevolle informatie bevatten, zodat potentiële klanten het graag willen lezen. Probeer op deze manier een band aan te gaan en te zorgen voor een duurzame relatie. Om dit te bereiken helpt het vaak ook om positief te zijn. Een positief bericht leest men veel liever dan een klaagbericht of een bericht met een negatieve ondertoon.

Andere kenmerken van een effectief Facebookbericht

Veel mensen scrollen met een hoog tempo door de grote hoeveelheid informatie die op de tijdlijn staat. Om op te vallen tussen al deze dagelijkste berichten, is het nuttig om een afbeelding toe te voegen. Ook een link kan waardevol zijn. Op deze manier valt het bericht meer op en kan er voor verkeer richting de website worden gezorgd. Daarnaast gebruikt het overgrote deel Facebook alleen nog maar op de smartphone. Door hierop aan te passen wordt voorkomen dat klanten het bericht over het hoofd zien.

Tijd investeren levert waarde op

Door de nodige tijd te investeren in de hiervoor genoemde tips, kan er een cumulatief effect worden opgebouwd. Wellicht is het resultaat niet direct te merken, maar op den duur plukt men er de vruchten van! Zodra het juiste imago is gecreëerd, zal de marketing zich automatisch gaan verspreiden. Meer weten over hoe er een optimaal resultaat kan worden bereikt? Kom gerust een keertje langs voor een heerlijk kopje koffie!

Een aantal weken geleden verscheen er een blog op de site van HA! over zoekmachine optimalisatie. Om even het geheugen op te frissen, SEO zorgt ervoor dat de website beter gevonden wordt door de juiste doelgroep. In de blog werd al uitgelegd waarom het van belang is niet volledig meer te vertrouwen op zoekwoordoptimalisatie alleen. Door de opkomst van nieuwe trends wordt dit gegeven nog eens bevestigd.

Wij nemen een nieuwe trend op het gebied van SEO onder de loep, kijkt u mee?

Searchtrend

De ontwikkelingen gaan in een rap tempo, zo ook op het gebied van zoekgedrag. Gebruiksgemak staat voorop. Dit is ook te zien bij de nieuwe trend, namelijk Voice Search. Spraak gestuurd zoeken op uw computer, mobiel en tablet is een snel groeiende trend. Veel programma’s en apps hebben deze ontwikkeling al doorgemaakt. Het enige wat u zelf nodig heeft is een goed werkende microfoon en het zoekwerk kan beginnen.

Voordelen van Voice Search

Op zoek naar dat ene recept voor dat heerlijke gerecht, maar hoe schrijf je het eigenlijk. Door wat in te vullen hoopt men uit de suggesties de goede optie naar voren te krijgen. Voice Search helpt bij het effectief te werk gaan hierin. Door de zoekwoorden uit te spreken, is het namelijk niet meer noodzakelijk om de schrijfwijze te weten. Daarnaast kunnen de zoekopdrachten langer worden dankzij het gebruik van Voice Search. Als laatste levert het natuurlijk gebruikersgemak op voor de zoekers. Heeft u uw handen vol aan andere zaken, maak gebruik van Voice Search en bereik toch het gewenste resultaat.

SEO en Voice Search

Zoals genoemd kunnen de zoekopdrachten langer worden dankzij de nieuwe toepassing van Voice Search. Dit verzwakt de effectiviteit van zoekwoordoptimalisatie nog meer. Al langere tijd draaide optimalisatie van zoekmachineresultaten niet meer alleen om zoekwoorden. Dankzij de opkomst van Voice Search verschuift de content marketing naar thema’s in plaats van zoekwoorden. Een groter deel van de zoekopdrachten zal door de nieuwe toepassing geheel nieuw zijn. Vooraf voorspellen waarop gezocht zal gaan worden, wordt dus min of meer onmogelijk. Door content op te bouwen rond thema’s, krijgt de website toch een mooie plaats in de ranking van de zoekmachines.

Is Voice Search de toekomst?

De mogelijkheden van deze nieuwe ontwikkeling zijn groot en de gebruiker ervaart gemak. Grote kans dus dat veel mensen gebruik gaan maken van deze nieuwe ontwikkeling. Pas uw SEO hierop aan om de toppositie in de zoekresultaten te behouden of te bereiken. Wilt u meer informatie over deze interessante nieuwe ontwikkeling, neem gerust contact op. HA! helpt u graag verder.

Pokémon GO, hét koffieautomaat-gesprek van de week. Een app die volledig berust op het nostalgische gevoel van hun – voornamelijk – volwassen gebruikers die weer eventjes teruggetrokken worden naar hun jeugd, waarin Pokémon een prominente rol speelde. Binnen de ruim twee weken dat de app live is heeft het wereldwijd al miljoenen spelers. Dit soort plotselinge digitale trends zijn natuurlijk dingen waarop je snel kunt inspringen met de (content) marketing van je bedrijf. Zin om geïnspireerd te worden? Lees dan verder voor onze tips!

Interactie met jouw product of winkel

Pokémon GO leent zich als geen ander voor interactie met jouw eigen producten, een unieke kans dus! Neem een voorbeeld aan Post NL die een foto deelde van een bezorger die stil moest blijven staan omdat de klant een Pokémon wilde vangen die zich op de doos van de bezorger bevond. Maar ook Coolblue die simpelweg een foto deelde van een Pokémon in hun magazijn met als onderschrift: ‘Altijd al vermoed dat het magazijn van Coolblue een cave vol ‘Zubats’ was.’ is hiervan een sterk voorbeeld. Zo zijn er talloze manieren te bedenken waarop je Pokémon kunt integreren met jouw product.

pokemon-go-marketing-6

pokemon-go-marketing

Organiseer een meet-up

Zie gebruikers van de app in jouw zaak niet als bedreiging maar als een kans. Ontzeg ze niet de toegang, zoals in sommige horeca zaken bijvoorbeeld wel gebeurt, maar nodig ze uit. Je kunt bijvoorbeeld kijken of er zich regelmatig een speciale Pokémon bij jou in de buurt bevindt en zo mensen uitnodigen in jouw zaak om ze bij elkaar te krijgen.

Bied Pokémon GO gebruikers iets speciaals

Zit er een Pokéstop of Pokégym bij jou in de buurt? Dit is lokale plek die in het spel opgenomen is en waar Pokémon GO gebruikers heen gaan om hun Pokémon te trainen of om bijvoorbeeld extra Pokéballen voor hun spel te ontvangen. Dan liggen hier kansen voor jou! Bied de bezoekers van dat punt iets aan: een korting op je producten, een voucher met een gratis koffie om zelf weer bij te komen van hun inspanningen als Pokémon trainer, of laat ze kennis maken met je nieuwe product.

pokemon-go-marketing-4

Preventie & gezondheid

Heb jij een product of dienst dat veiligheid bevordert of een gezondere levensstijl stimuleert? Dan is Pokémon GO dé kans voor jou! Pokémon GO spelers zijn gefocust op alles behalve hun veiligheid waardoor er al de nodige ongelukken gebeurd zijn. Auto ongelukken bijvoorbeeld doordat mensen tijdens het autorijden een Pokémon wilden vangen. Instanties in Amerika, die zich bezighouden met veiligheid op de weg hebben hier bijvoorbeeld al op ingehaakt. Ook het feit dat de app ervoor zorgt dat mensen naar buiten gaan en in beweging komen om een Pokémon te vangen biedt leuke kansen om bijvoorbeeld sport- en fitness artikelen te promoten, of beweging in het algemeen te promoten.

pokemon-go-marketing-2

Aandeel van advertenties in de zoekresultaten

In februari dit jaar veranderde Google de indeling van de pagina met zoekresultaten. De rechterbalk met advertenties verdween en er kwam meer ruimte voor advertenties bovenaan de zoekresultaten. Het gevolg hiervan was dat organische resultaten dus lager op de pagina pas getoond worden, en dit er in totaal minder zijn. Samengevat kunnen we stellen dat Google het aandeel van advertenties in de zoekresultaten dus belangrijker heeft gemaakt.

Ik las na de verandering destijds in een blog dat bij een gelijkblijvend aantal adverteerders het wegvallen van de rechterbalk zal zorgen voor meer concurrentie voor het bemachtigen van de topposities. Daar sluit ik mij bij aan, maar de trend die ik zelf hierbij echter belangrijker vind is dat juist steeds meer bedrijven online gaan adverteren. En dit heeft grote gevolgen voor de rendabiliteit van (tekst)advertenties.

De concurrentiestrijd tussen online adverteerders

Google Adwords werkt via een veilingconstructie. Hierin zijn de kwaliteit van de landingspagina, de advertentietekst en de geboden prijs van invloed op de positie die jij als adverteerder krijgt toegewezen voor een bepaalde zoekterm. Op deze laatste zal ik in deze blog verder in gaan.

Nu de advertenties een prominentere rol op de eerste pagina van de zoekresultaten innemen en het aantal online adverteerders stijgt, wordt de concurrentiestrijd voor de bovenste posities groter. De price/cost per click (CPC) wordt in deze concurrentiestrijd automatisch omhoog gedreven. Daarbij duikt de vraag op of online adverteren dan nog wel rendabel is.

Is online adverteren nog wel rendabel?

Deze vraag is niet direct met een volmondige ja of nee te beantwoorden. In de tijden waarin er in vele branches slechts enkele partijen online adverteerden waren de kosten per klik lager, en door de beperkte concurrentie al snel rendabel (mensen vergeleken minder partijen en een klik was daardoor vaker een transactie). Nu is dat in mijn opinie volledig  branchespecifiek en product/dienstspecifiek.

Neem als voorbeeld een stukadoor die online offerte aanvragen wil genereren. De stukadoor betaalt een prijs van €1,90 tot €2,15 per klik en de kosten per conversie komen uiteindelijk neer op € 35 – 40. Bij offertebedragen van gemiddeld €750,00 of meer zal dit zeker nog rendabel zijn, zelfs als niet iedere offerteaanvraag in een opdracht resulteert. Voor een installateur van airconditionings bij particulieren zullen deze kosten veelal te hoog zijn. Het verschil zit hem natuurlijk volledig in de marge. De verhouding tussen inkoopkosten van materiaal / apparatuur dat geleverd wordt en arbeidskosten spelen hier een grote rol in.

Wanneer men producten verkoopt zit in deze marge veelal minder speling. Voor bijvoorbeeld een webshop die printpapier en schrijfwaren verkoopt zal de marge nu snel verdwenen zijn wanneer de CPC te hoog wordt. De kosten per acquisitie die rendabel zijn voor deze webshop zijn hier zeer beperkt, omdat de marge per order laag is. Een webshop met luxe haarproducten werkt met hogere marges en zal daardoor meer ruimte hebben in haar advertentiekosten, zeker wanneer men meerdere producten tegelijk bestelt.

De hierboven geschetste situatie is natuurlijk vrij zwart-wit. Er zijn situaties te schetsen waarin met een (op het eerste oog) niet rendabel advertentiebudget toch een winstgevende klant kan worden binnengehaald. Indien een klant na zijn eerste order regelmatig printpapier blijft bestellen, zijn de advertentiekosten voor de eerste order na verloop van tijd terugverdiend en kan men op iedere volgende transactie alsnog winst maken.

Concurreren bedrijven elkaar met Adwords de markt uit?

Adwords blijft dus een zeer relevante advertentietool, maar is niet meer voor iedere branche rendabel. Bij HA! Marketing vinden wij transparantie belangrijk en adviseren wij u op basis van de kansen en resultaten die wij zien. Indien wij deze voor een onderneming niet zien, zullen wij dit ook eerlijk melden. Benieuwd of Adwords voor uw onderneming een geschikte advertentietool is? Vul dan hier ons contactformulier in, dan plannen we snel eens een kennismakingsgesprek in onder het genot van een kopje koffie.

Wat vinden onze klanten?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

5JaWij werken nu meer dan 1 jaar samen met Ha! Marketing en zijn zeer tevreden over hun professionele en pragmatisch aanpak.

Erwin

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

De samenwerking met HA! marketing (met Sven én collega's) bevalt mij prima. Ze denken mee, begrijpen mijn business goed, komen met goede voorstellen en zijn flexibel. Voor mij is hun ondersteuning heel belangrijk. 5Ja

Marja Davids van Kootsjhuys

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Sven van HA! Marketing ondersteunt ons in de breedste zin van online marketing. Concreet hebben zij een bijdrage geleverd op het gebied van Google Tag Manager, email marketing, web-updates en Google Adwords. Wij content met de werkzaamheden en resultaten.-1-10.00-1-15.00-1ja-1

Anoniem