In een dynamische online wereld is het vaak lastig te achterhalen welke online trends en ontwikkelingen op het gebied van marketing voor u belangrijk zijn en voor u een rol kunnen spelen. Waar moet u als ondernemer rekening mee houden in het jaar 2016? HA! Marketing heeft een interessante top 5 internet marketing trends voor u opgesteld.

1. Online personalisatie

De huidige marketeers begrijpen maar al te goed dat het personaliseren van jou boodschap naar de klant erg belangrijk is. Tot op heden wordt personaliseren van content vooral toegepast op het gebied van e-mailmarketing en e-commerce. Maar daar zal snel verandering in komen denkt het team van HA! Marketing, “Vooral voor multinationals zal de personalisatie van content van een website een belangrijke rol gaan spelen in 2016/2017, voor MKB ondernemers blijft de focus nog even liggen op personalisatie van e-mail marketing”, aldus Jordy van Winden, online marketing specialist. Personaliseren van de content van een website kan minstens net zo belangrijk zijn. De content van een website kan worden aangepast aan de demografische eigenschappen en/of de voorkeuren van de bezoekers van een website.

2. Multi channel/cross channel

Synergie tussen offline en online marketing wordt door HA! Marketing vanaf 2016 echt gezien als een onmisbare strategie. Alle marketingkanalen die een bedrijf inzet zowel online als offline dienen met elkaar in verband te staan. Bij de multi channel strategie staat de organisatie centraal en wordt de consument door verschillende kanalen benaderd met steeds dezelfde boodschap. Bij cross channel staat juist de consument centraal, de consument wordt gevolgd door het bedrijf en wordt benaderd door meerdere kanalen met een boodschap die is afgestemd op waar de consument op dat moment behoefte aan heeft. In beide gevallen is het noodzakelijke dat de kanalen op elkaar afgestemd zijn. HA! Marketing helpt bedrijven met het uitdenken en opstellen van multi channel/ cross channel strategieën.

3. Virtual reality toepassingen

Al vele jaren gaan er geruchten over en wordt er geëxperimenteerd met virtual reality. Door de beperkte beschikbaarheid en de onbetaalbare prijs is het bereik van de virtual reality bril tot nu toe nog niet heel groot geweest, maar in 2016 gaat daar verandering in komen. Grotere leveranciers zoals Facebook, Samsung en Sony gaan in 2016 een betaalbare VR (virtual reality) bril leveren waardoor de bril beschikbaar wordt voor het grote publiek. Hoe vertaald dit zich nu in online marketing? Virtual reality maakt het mogelijk om consumenten in een wereld te laten stappen die u kan creëren. Video advertising kan door deze trend nog veel beter tot zijn recht komen, heeft u al eens nagedacht over 360 graden video advertising?

4. Mobiel internet gebruik

Afgelopen jaar is het gebruik van internet via de mobiel weer fors toegenomen, in 2015 was maar liefst 52,7% van het wereldwijde internetgebruik al mobiel, deze groei zal doorzetten in het jaar 2016. Ondernemers kunnen hierop inspelen door de schaalbaarheid van de website te optimaliseren. Zorg ervoor dat uw website zich aan ieder scherm kan aanpassen en op ieder scherm de juiste informatie toont. Weet u niet hoe? Vraag het HA! Marketing.

5. Zoekmachine optimalisatie

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden maar ook in 2016 zal zoekmachine optimalisatie een belangrijk onderwerp van de agenda zijn betreft internetmarketing. Zorgen dat uw website bovenaan de zoekresultaten eindigt, en bovenaan de zoekresultaten blijft, is een activiteit waar veel uren in gaan zitten. Deze investering is het meestal echter dubbel en dwars waard. Vindbaarheid zorgt voor bezoekers en bezoekers zorgen ervoor dat u u doel behaald. Uw website ook bovenaan in de zoekresultaten? Vraag het eens aan HA!. HA! Marketing heeft ruimschootse ervaring in zoekmachine optimalisatie en helpt u graag verder.