De juiste content, aan de juiste doelgroep, op het juiste moment tonen, dat klinkt als een ideale situatie. De inbound marketingstrategie helpt dit doel te verwezenlijken. De marketingstrategie moet tegenwoordig een integratie van alle kanalen bevatten voor een optimaal resultaat. Juist de combinatie van SEO, SEA, e-mail marketing en Social Media zorgen ervoor dat het doel wordt bereikt.

Traditionele versus inbound marketing

Traditionele marketing is over het algemeen tamelijk onpersoonlijk. Hierbij worden verschillende kanalen gebruikt om informatie voornamelijk te zenden. Met een beetje geluk worden de verschillende kanalen geïntegreerd, maar van een persoonlijke aanpak is geen sprake. Hierin verschilt het voornamelijk van de inbound marketingstrategie. Inbound marketing zorgt ervoor dat de informatie wordt getoond, waar de potentiële klant op dat moment behoefte aan heeft. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door e-mail marketing te segmenteren. Door de database in groepen te verdelen, kunnen de e-mails die worden verstuurd op de persoonlijke interesse van de ontvanger worden aangepast.

Doel van inbound marketing

Het doel van inbound marketing is op het juiste moment voorzien in behoefte. Door de juiste content op het juiste moment te tonen aan tot dan toe onbekende klanten, worden deze mensen naar de website geleid. De kanalen zullen perfect op elkaar aansluiten, dus de kans dat deze interesse daadwerkelijk past bij het bedrijf is groot. Door de informatie die gedeeld wordt, komen potentiële klanten dus vanzelf naar uw bedrijf. Het delen van informatie kan eenvoudig en zonder groot budget gebeuren door berichtjes op Social Media te plaatsen.

Effect van inbound marketing

Potentiële klanten melden zich door een oprechte interesse in uw product of dienst. Hoogstwaarschijnlijk dat deze mensen er dan ook zelf voor zullen zorgen dat zij in contact willen blijven. Dit is in tegenstelling tot het lokkende karakter van advertenties. De kracht van advertenties wordt anders. Consumenten zijn kritischer, nemen minder snel dingen aan en gaan zelf op zoek naar het beste alternatief. Hier past de rol van expert vervullen perfect bij! Doordat men zelf op zoek gaat naar informatie, wordt ook het SEO gebruik belangrijker. SEO zorgt er namelijk voor dat de website een gunstige plaats in de zoekmachineresultaten krijgt.

Overgaan op inbound marketing?

Zoals uit het verhaal geconcludeerd kan worden is het erg verstandig eens de mogelijkheden van inbound marketing op een rijtje te zetten, gezien de loyale klanten die het oplevert. Compleet stoppen met outbound en traditionele marketing is echter niet nodig. Juist de combinatie van deze twee marketingstrategieën zullen voor een optimaal resultaat zorgen. Meer informatie over de mogelijkheden op dit gebied? Kom gerust eens langs voor een kopje koffie bij de experts van HA!