Wanneer is Google Adwords succesvol of hoe maak ik een Google Adwords campagne succesvol? Deze vraag is zeker niet met één simpel antwoord te beantwoorden. Is Google Adwords succesvol als het direct verkopen oplevert of is Adwords succesvol als het de merkbekendheid versterkt en daarmee indirect bijdraagt aan het succes van een onderneming? Zomaar twee situaties. Bij het opzetten van een Google Adwordscampagne zijn er echter factoren die niet over het hoofd gezien mogen worden.

Daarom hieronder 4 succesfactoren die u niet moet vergeten bij het opzetten van een Google Adwords Campagne.

Google Adwords Campagne Strategie

Zoals bij alle marketingmiddelen is een goede campagnestrategie van groot belang. Google Adwords is een divers platvorm is met scala aan advertentietypen. Vooraf een goede strategie bedenken zorgt ervoor dat de Adwords advertentietypen juist worden ingezet. Zo is het voor een conversiegerichte campagne voor een webwinkel waarschijnlijk veel verstandiger advertenties in te zetten in het Google Shopping netwerk dan advertenties via het displaynetwerk. Wil je Adwords gebruiken om een merk in de markt te zetten dan zijn display advertenties, tekst advertenties gericht op de behoeften en interesses van de doelgroep misschien veel interessanter.

“Kortom, bezint eer u begint.”

Maak Google Adwords campagnedoelen meetbaar

Nu duidelijk is dat een goed begin het halve werk is wordt het tijd de uitgedachte strategie om te zetten in doelstellingen. Wanneer helder is wat het doel is van een campagne, dan kan dit doel met meetinstrumenten zoals Google Analytics perfect gemonitord worden. Vaak is een doel van een campagne een verkoop, lead of een andere specifieke handeling op een website. Zorg ervoor dat Google Adwords deze gegevens kan inlezen zodat de prestaties van uw campagnes gedetailleerd gemonitord worden.

“Meetbaar maken van Adwords een absolute must!“

Kwaliteit versus kwantiteit

Wordt er met hagel geschoten of met scherp? Ofwel gaat u voor kwaliteit of kwantiteit. Het kan geen kwaad om bij de start van een campagne te testen welke advertenties, zoekwoorden, producten, regio’s of doelgroepen het beste lopen. Heeft u de intentie om Adwords voor een langere periode in te zetten gebruik dan de eerste maanden om kleinschalig een hoop trial en error testen uit te voeren.

“Begin klein, rol successen grootschalig uit”

Verhoog de Google Adwords Kwaliteitsscore

Posities van uw advertenties worden bepaald aan de hand van een veiling. Google bepaald uw posities door combinatie van uw bod, de advertentiekwaliteit en de verwachte impact van extensies en andere advertentie-indelingen. Met name het deel van de ‘andere advertentie-indelingen en extensies’ wordt nog wel eens vergeten. Probeer Adwords met zoveel mogelijk relevante informatie te verrijken. Reviews, uw locatie, contactgegevens, relevante website pagina’s, zijn enkele voorbeelden.

“Benut alle functies van Adwords”

Conclusie ‘Adwords succesfactoren’

Een Google Adwords advertentiecampagne starten is makkelijk. Maar een succesvolle Google Adwords campagne starten is een hele klus. Een heldere strategie gekoppeld aan meetbare doelstellingen zijn een onmisbare basis. Vergeet tijdens de uitvoering absoluut niet dat een goede beheersing van het Adwords-systeem ontzettend belangrijk is. Het onbenut laten van de mogelijkheden kan een grote aanslag betekenen op de kwaliteitsscore en daarmee de advertentiekosten. En als laatste “geduld is een schone zaak”. Begin een Adwords Campagne kleinschalig, stuur bij en bouw uit op basis van resultaten.