B2C
Marktonderzoek
1000
Respondenten
Data
GA, GTM, Octoboard
Case

Europcar

Case

Europcar

Over de klant
Europcar behoort tot de grootste autoverhuurbedrijven van Nederland. De dienstverlening bestaat onder andere uit het huren of leasen van auto's voor zakelijk en particulier gebruik. Zo helpt Europcar klanten in Nederland met een uitgebreid wagenpark. Denk aan personenauto's, bestelwagens, verhuiswagens en vrachtauto's. Ook klanten in het luxe segment worden door Europcar uitstekend bediend met auto's in het duurdere segment. Verder houdt Europcar rekening met het milieu door auto's met het GoforGreen label te verhuren. Onder dit label vallen uitsluitend hybride auto's.

One sentence brief
Help ons met een benchmark doelgroepenonderzoek om de zeer diverse markt van particuliere autohuurders in Nederland in kaart te brengen, zodat we inzicht krijgen in of we deze doelgroepen al weten te bereiken en onze marketingcampagnes effectiever kunnen inzetten.

Europcar website
Aanpak

Onze oplossing

Europcar autosleutel
Aanpak

Onze oplossing

Zoals je hierboven bij de omschrijving kunt lezen, heeft Europcar een uitgebreid aanbod. Het klinkt eenvoudig: een auto huren. Echter huren verschillende typen klanten een auto voor verschillende doeleinden. Dat betekent dat de doelgroep van particuliere autohuurders bijzonder divers is. Europcar had eerder een doelgroepenonderzoek laten uitvoeren op het eigen klantenbestand. Aan Ha! de vraag om een benchmarkonderzoek uit te voeren naar de markt. Zo kon Europcar beide onderzoeken vergelijken. Daaruit moest blijken of er marktsegmenten zijn die ze niet goed wisten te bereiken. Daarom is Ha! gestart met buyer persona onderzoek:

Kwalitatief & kwantitatief

Buyer persona onderzoek

In samenwerking met een marktonderzoeksbureau is Ha! begonnen met het uitvoeren van een online onderzoek. Zo'n 1.000 respondenten vulden een online enquête in waarin hen onder andere werd gevraagd wat voor type persoon zij zijn. Daarnaast wilden we te weten komen wat zij belangrijk vinden in het huren van een auto en voor welke doeleinden zij een huurauto gebruiken. Hieruit kwamen drie belangrijke doelgroepen naar voren. Die konden we als basis gebruiken voor buyer persona's.

Na de online vragenlijst wilden we de resultaten ervan toetsen en tot meer inhoudelijke inzichten te komen. Daarom besloten we om 15 willekeurige mensen te bellen en een interview af te nemen. De voorwaarde was dat deze mensen de afgelopen 12 maanden een auto hadden gehuurd. We vroegen hen naar hun voorkeuren en waarom zij een auto huurden. Dit leverde de kwalitatieve informatie op die wij konden gebruiken om de buyer persona's op te stellen.

europcar-portfolio
Profielen

Buyer persona's

Profielen

Buyer persona's

Toen de resultaten van de online vragenlijst en de interviews verwerkt waren, hadden we genoeg informatie voor de buyer persona's. Op basis van de drie belangrijke doelgroepen die uit het online onderzoek kwamen, stelden we drie buyer persona profielen op. Deze konden we vervolgens aanvullen met informatie die we uit de interviews hadden verzameld. Deze persona's bieden Europcar veel meer inzicht. Onder andere in wie nu die personen zijn die een auto huren en wat hun drijfveren zijn. Wat het grotere plaatje betreft heeft Europcar ook veel meer inzicht in hoe de markt van de particulieren autohuurder eruit ziet. De buyer persona's en het marktonderzoek dienen als ondersteuning voor de campagnes en content.

Europcar website
Onze oplossingen

Toegepaste services

Buyer Persona Onderzoek

#1 Buyer Persona Onderzoek

Ontdek service
kennismaken

Maak kennis met Sven

Sven_edit

Cases

Gerelateerde Cases

Blader door onze cases om een beeld te krijgen van onze aanpak en werkwijze in de praktijk.

Peugeot

Peugeot en Citroën | Ha!

5
Trainingen
Alles
Meetbaar
Meerdere
Dashboards
Bekijk case
ruseler-makelaars-portfolio

Ruseler Makelaars

B2C
Leadgeneratie
Meetbare
Website
Social
Redactie
Bekijk case
portfolio-goud-onberperktgezond-header

Marketing Case: GOUD | Ha!

6
verschillende stakeholders
1
strategisch plan voor doelgroepcommunicatie
1
nieuwe website voor 6 doelgroepen
Bekijk case
presscon-header

Presscon

B2B
Leadgeneratie
Nieuwe
Positionering & huisstijl
Focus op
Marketing & sales integratie
Bekijk case
trindle-header

PayPer / Trindle | Ha!

B2B
Leadgeneratie
5000+
websitebezoekers
+4%
stijging conversieratio
Bekijk case
tourist-day-ticket-case

Tourist Day Tickets (RET) | Ha!

B2C
E-Commerce
+14%
advertentieklikken per jaar
+40%
bezoekers per jaar
Bekijk case
sfeerbeeld-grandado

Grandado.com | Ha!

75%
minder dataverlies
B2C
E-Commerce
Bekijk case
lloyds-register-portfolio

Lloyd's Register

B2B
Leadgeneratie
+35%
organische groei per jaar
+200%
leads vanuit Ads
Bekijk case
LVH Advocaten

LVH Advocaten

B2B
Leadgeneratie
+20%
engagement met potentiële cliënten
80%
daling bounce rate
Bekijk case
case-scholengemeenschap-octant (1)

Octant | Ha!

9
nieuwe websites voor basisscholen
19%
meer websitebezoekers
36%
meer open sollicitaties via online kanalen
Bekijk case