Google Analytics 4 (GA4) wordt verplicht! GA4 is al een tijdje in de lucht en het omzetten van de oude Google Analytics property naar de nieuwe GA4 property kan een klusje zijn dat je het liefst voor je uit schuift. Toch is het slim om GA4 properties zo snel mogelijk op te zetten. Waarom? Als je update naar GA4 begin je helemaal met een blank page qua data. De data moet dus opnieuw verzameld worden. En data is inzicht. Bovendien slaat Universal Analytics (GA3) vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe data meer op, dus de tijd om te updaten naar Google Analytics 4 tikt. GA4 brengt nieuwe insights en voordelen met zich mee. Benieuwd wat GA4 allemaal te bieden heeft? Lees hier meer over de grootste verschillen tussen GA3 en GA4.
Wat is Google Analytics 4?
In oktober 2020 is Google Analytics 4 gelanceerd, de nieuwe standaard software voor Google Analytics-accounts. GA4 is de grootste update die Google ooit heeft uitgevoerd voor de software en zal de vorige Analytics volledig vervangen. De reden dat Google met een nieuwe versie komt? Door de veranderende privacy wetgeving zal website data in de toekomst op een andere manier verzamelt moeten worden. Zo is het in GA3 steeds minder goed mogelijk om de volledige customer journey in kaart te krijgen. Daarnaast heeft het gebruik van Google Analytics 4 meerdere voordelen voor accuratere data. En data is (het digitale) goud voor het nemen van marketing beslissingen!
Wat zijn de verschillen tussen GA4 en GA3?
De update van Google Analytics brengt een hoop verandering met zich mee. Van een strakkere interface tot volledig nieuwe functies in de software. De grootste verschillen lichten we hieronder uit.
Van pageviews en sessies naar een event-driven datamodel
Het grootste verschil tussen GA3 en GA4 is de manier waarop een website wordt gemeten. GA4 maakt gebruik van een event-driven datamodel. Het nieuwe datamodel meet een serie van events, zoals bijvoorbeeld een klik op een button, video view, of scroll diepte. Deze verandering betekent dat de nadruk meer gaat liggen op waardevolle, losse interacties en minder op sessies en pageviews. Volgens de nieuwste onderzoeken zijn sessies en pageviews namelijk niet meer de beste manier om een ervaring te meten, omdat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van apps, video's en onepagers.
Nieuwe rapporten voor betere inzichten
Google heeft flink de bezem gehaald door de verschillende rapporten die beschikbaar zijn in Analytics. Van de 150 rapporten in GA3 zijn er nu nog zo'n 30 over. Maar deze rapporten geven volgens Google wel het beste inzicht in de customer journey. Een stuk overzichtelijker, al zeggen we het zelf. Ook zijn er een aantal nieuw rapporten beschikbaar geworden in GA4, waaronder betrokkenheid- en retentie-rapporten. De nieuwe inzichten moeten ervoor zorgen dat marketeers een nog duidelijker beeld krijgen van wat bezoekers op de website doen.
Van bouncepercentage naar sessie met engagement
Zeg maar dag tegen de 'Bounce Rate'! Deze veelgebruikte metriek zal niet meer beschikbaar zijn in Google Analytics 4 en wordt vervangen door de 'Engaged Sessions', oftewel de betrokken sessies klanten op de website. Een 'Engaged Session' voldoet pas aan de voorwaarden als de klant de website bezoekt voor langer dan 10 seconden, er een conversie/gebeurtenis op de website plaatsvindt, of als er twee of meerdere pagina's worden bekeken.
Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4?
GA4 biedt nieuwe waardevolle data inzichten waardoor je gerichte marketing besluiten kunt nemen en beter voorbereid bent op de toekomst. De belangrijkste voordelen van Google Analytics 4:
- GA4 is in staat om, door middel van Machine Learning, voorspellingen te doen en ontbrekende (cookie)data in te vullen. Dit is een belangrijke toevoeging, omdat cookie data steeds vaak geblokkeerd wordt en privacy bewaking een steeds grotere rol gaat spelen.
- GA4 kan gegevens van websites én apps in één property verwerken en volgt gebruikers op verschillende apparaten in uitgebreide klanten rapporten.
- GA4 Anonimiseert altijd IP-adressen en is daardoor volledig conform de laatste privacyrichtlijnen.
- GA4 heeft een geavanceerde zoekfunctie waardoor relevante (dieper liggende) data sneller kan worden opgezocht en betere marketing besluiten genomen kunnen worden.
- GA4 meet relevante gebeurtenissen als scroll diepte, externe clicks, video views en downloads automatisch door. In de oude versie was dit niet het geval en moest dit apart geconfigureerd worden.
Hulp nodig met het omzetten van GA4?
Ben jij helemaal overtuigd en wil je overstappen naar GA4? Op basis van je huidige inzet van data in het online marketing landschap adviseren we je graag. Wij hebben de expertise voor deze update in huis en je kunt hiervoor direct een afspraak maken met onze expert.