In de huidige concurrerende arbeidsmarkt is het lastig om het juiste talent te vinden. Veel recruiters richten zich op traditionele methoden, maar vergeten de kracht van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Door SEO in te zetten voor recruitment, zorg je ervoor dat jouw vacatures beter gevonden worden door potentiële kandidaten. In dit artikel delen we enkele effectieve SEO tips, speciaal voor vacatures.

Waarom is recruitment SEO belangrijk?

SEO is belangrijk voor vacatures omdat de meeste werkzoekenden hun zoektocht online beginnen. Als jouw vacatures niet goed vindbaar zijn, mis je potentiële kandidaten. Door te investeren in recruitment SEO verbeter je bovendien niet alleen de zichtbaarheid van je vacatures, maar ook de kwaliteit van de sollicitanten die je aantrekt.

Gebruik de juiste zoekwoorden

Het lijkt een open deur, maar de zoektocht van jouw ideale kandidaat begint op Google. Soms komt het voor dat er andere functietitels gangbaar zijn dan de titels die jij binnen jouw bedrijf gebruikt. Voer daarom altijd een grondige zoekwoordanalyse uit om te begrijpen welke termen jouw potentiële kandidaten gebruiken.

Handige tools voor zoekwoordanalyse zijn:

Optimaliseer vacaturetitels en beschrijvingen

Als je weet welke zoekwoorden jouw kandidaten gebruiken om te zoeken op de droombaan die jij ze te bieden hebt, is de volgende stap om de vacaturetitels en beschrijvingen te optimaliseren. Met deze tips, geef je jouw vacature een SEO-boost:

  • Gebruik een onderscheidende, niet te lange maar wel unieke functietitel en verwerk je belangrijkste zoekwoorden hierin.
  • Verwerk je zoekwoorden op een natuurlijke manier in de rest van de vacaturetekst, ook in de tussenkopjes.
  • Schrijf minimaal 200-300 woorden, maar maak de vacaturetekst ook niet te lang.
  • Sollicitanten scannen vacatureteksten. Zorg daarom voor goede structuur en leesbaarheid. Het gebruik van bullet points kan hierbij helpen.
  • Schrijf een pakkende en wervende introductietekst die sollicitanten uitnodigt om verder te lezen. Verwerk ook je belangrijkste zoekwoord hierin.
  • Sluit af met een concluderende alinea met het zoekwoord. Verwerk hierin ook een duidelijke Call-to-Action, zoals "Solliciteer Direct".
  • Zorg voor verschillende teksten bij verschillende vacatures.

Gebruik JobPosting schema in je recruitment SEO-strategie

Sinds enkele jaren kun je vacatures opvallender weergeven in de zoekresultaten en kunnen kandidaten speciaal op vacatures zoeken in aparte tabbladen of Google Careers. Door een speciale code aan je website toe te voegen (JobPosting schema), help je zoekmachines om de inhoud van je vacature beter te begrijpen. Dit zorgt ervoor dat je vacature meer opvalt in de zoekresultaten en meer potentiële werkzoekenden zullen solliciteren.

Verlopen vacatures verwijderen

In het verleden werd nog wel eens gezegd dat je verlopen vacatures gewoon op je website moest laten staan om zichtbaar te blijven in Google. Je kon dan in de functietitel aangeven dat de vacature was ingevuld. In meerdere opzichten is dit voor moderne recruitment SEO een slecht idee.

Ten eerste richt Google zich steeds meer op een goede gebruikerservaring. De zoekmachine gebruikt signalen om te bepalen of jouw vacature die goede ervaring biedt. Klikt een bezoeker direct weer weg, omdat de vacature verlopen is? Dan wordt de kans steeds kleiner dat jouw website goed vindbaar wordt.

Ten tweede verandert je website op deze manier in een doolhof van (verlopen) vacatures die in de zoekresultaten met elkaar concurreren, maar geen sollicitanten meer opleveren. Je wil liever dat de aandacht van zoekmachines en sollicitanten gaat naar je openstaande vacatures. Vergeet niet om je verwijderde vacatures door te verwijzen (301 redirect) of aan te geven dat deze verwijderd zijn (410 status code).

Categoriseer je vacatures met overkoepelende pagina's

Door de dynamische aard van vacatures, brengt recruitment SEO extra uitdagingen met zich mee. Vacatures komen en gaan en zoals bij tip 4 aangegeven, kun je verlopen vacatures niet op je site laten staan. Bovendien hebben grotere vacaturesites vaak meerdere, soortgelijke vacatures openstaan die met elkaar kunnen concurreren in de zoekresultaten. Een stevige sitestructuur met categoriepagina's is daarom extra belangrijk. Deze pagina's dienen als centrale hubs voor specifieke soorten vacatures, zoals "marketingvacatures" of "IT-vacatures". Door deze pagina's inhoudelijk te optimaliseren voor je meest voorkomende vacatures, geef je zoekmachines duidelijke signalen over de structuur en inhoud van je site. Daarmee voorkom je de noodzaak om verlopen vacatures online te laten staan. Als je deze oude vacatures verwijdert, kun je eventueel de URL ervan doorverwijzen naar de gerelateerde categoriepagina.

Zorg voor waardevolle gerelateerde content

Naast vacatures is het belangrijk om waardevolle content te creëren die een werkzoekenden in de carrière verder helpt. Denk aan blogs over sollicitatietips, carrière-advies en sectortrends. Dit trekt niet alleen meer bezoekers, maar zorgt er ook voor dat je site als autoriteit wordt gezien door andere websites, zoekmachines en vooral je kandidaten. Richt je kennisartikelen bijvoorbeeld op de journey van je candidate persona's en maak gebruik van long tail keywords. Dit zorgt voor een diepere en meer gerichte contentstrategie, waardoor je niet alleen beter gevonden wordt in de zoekresultaten, maar ook relevanter bent voor je doelgroep. Door deze employer branding strategie zul je merken dat je ook op de radar komt van latent werkzoekenden: mensen die niet direct op zoek zijn naar een nieuwe baan.

Echt resultaat met jouw recruitment SEO-strategie?

Met recruitment SEO zorg je ervoor dat jouw vacatures beter gevonden worden door potentiële kandidaten. In dit artikel hebben we effectieve tips gedeeld voor het optimaliseren van vacatureteksten en -pagina's, zoals het gebruik van de juiste zoekwoorden, het optimaliseren van vacaturetitels en -beschrijvingen en het toepassen van het JobPosting schema. Daarnaast benadrukken we het belang van het verwijderen van verlopen vacatures en het categoriseren van vacatures met overkoepelende pagina's. Tot slot is het creëren van waardevolle, gerelateerde content belangrijk om als autoriteit gezien te worden en meer werkzoekenden aan te trekken. Door deze strategieën te implementeren, verhoog je de zichtbaarheid van je vacatures en trek je gemotiveerdere sollicitanten aan.

Ha! kan je helpen met een op maat gemaakte recruitment SEO-strategie waarmee je écht resultaat behaalt. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

 

Ha!-Whitepaper-Mockup-Voor-(on)gewenste-werkgevers-Mailing

 

Gratis whitepaper: Voor (on)gewenste werkgevers

 

Wél tijd en geld om te recruiten, maar niet om een employer branding strategie te bedenken? Dan ben je aan het dweilen met de kraan open. De sollicitant bepaalt tegenwoordig of jij een gewenste of ongewenste werkgever bent.
Deze whitepaper biedt jou een stappenplan voor een stevige employer branding strategie. 

Download whitepaper