Helaas zien wij bij Ha! nog steeds online marketeers die eerder op aannames dan op data sturen. En dat terwijl er tegenwoordig zo veel data voorhanden is. Met verschillende marketing reporting tools kun je die data combineren, analyseren, visualiseren en vervolgens delen met collega’s. Bij Ha! werken we graag met Supermetrics en PowerBi. Je kunt er namelijk veel databronnen mee importeren en verschillende dashboards voor je online marketing mee maken. Denk aan koppelingen met Google Analytics, social media data en SEO tools. Maar hoe ga je aan de slag met al die data en bouw je zo’n online marketing dashboard met Supermetrics? Wij hebben een stappenplan voor je opgesteld waarmee je vandaag nog aan de slag kunt!
Data uit verschillende bronnen combineren en visualiseren
Supermetrics is een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke marketing rapportage tool. De belangrijkste databronnen zijn eenvoudig te importeren. Daarnaast is Supermetrics redelijk betaalbaar, zeker in vergelijking met andere tools.
De volgende bronnen zijn eenvoudig te importeren:
- Google, zoals Analytics, Ads, Opimize en YouTube
- Social Media, zoals Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter
- CRM en Marketing Automation Software, zoals Hubspot en Salesforce
- E-mail marketing software, zoals MailChimp
- SEO tools, zoals MOZ en SemRush
Het is bovendien mogelijk om eigen databases te koppelen en CSV-bestanden te importeren. Vervolgens kun je al die data combineren, analyseren en exporteren naar Google Data Studio, Google Sheets en Excel. Het voordeel van een export is dat je de data kunt finetunen voordat je het presenteert. Daarnaast staat het - bij het gebruik van Google Sheet - op een vaste plek in de cloud waar je het met collega’s en klanten kunt delen. Zo voorkom je dat er verschillende versies ontstaan.
Stappenplan om een online marketing dashboard te maken met Supermetrics
Je kunt enthousiast aan de slag met Supermetrics. De kans is groot dat je al snel door alle data en mogelijkheden door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom hebben we een stappenplan bedacht om je alvast een eindje op weg te helpen:
- Bedenk voor wie je het online marketing dashboard maakt.
Een dashboard voor de directie ziet er anders uit dan een dashboard voor de marketingafdeling of bijvoorbeeld een klant. Voor wie je het dashboard maakt, bepaalt in grote mate welke data je gaat presenteren. Vraag je doelgroep eerst welke data ze willen terugzien op het dashboard. Welke informatie zou ze helpen om beter te worden in hun werk? - Maak eerst een schets van het online marketing dashboard en later pas de definitieve versie.
Maak daarbij een lijstje met data die je wilt analyseren en hoe je die wilt presenteren. Soms zegt een taartdiagram meer dan een tabel. - Bepaal welke tijdsperiode je wilt gebruiken.
Voor de afdeling sales zijn resultaten per week misschien interessant. De afdeling marketing en hoger management zijn wellicht geïnteresseerd in rapportages per maand of jaar. Bepaal welke tijdspanne interessant is voor jouw doelgroep en richt je dashboard daarop in. Het helpt hierbij om één tijdsperiode aan te houden. - Aan de slag!
Koop een Supermetrics licentie op een algemeen e-mailadres dat niet verandert. Het is belangrijk dat je Google, Facebook en andere accounts hier ook aan gekoppeld zijn. Zo sluiten alle tools en databronnen naadloos op elkaar aan.
Via de volgende link vind je een korte tutorial hoe je een eerste basis versie bouwt van een dashboard. En hieronder vind je een voorbeeld van een online marketing dashboard.
Maak vandaag nog je eerste online marketing dashboard met Supermetrics
Met de tips in dit artikel kun jij vandaag nog aan de slag met het maken van je eerste dashboard. Heb je hulp of advies nodig? Neem gerust contact op met Ha! Wil je nog niet aan de slag met een betaalde tool, maar wel een eenvoudig online marketing dashboard maken? Kijk dan eens naar het gratis Google Data Studio.