Statistieken zijn goud waard, mits je ze goed analyseert. Want alleen dan weet je hoe bezoekers zich gedragen op je website, waar zij tegenaan lopen en waarom ze niet overgaan tot een aankoop of het opnemen van contact. Maar naar welke statistieken moet je dan kijken? Welke conclusies kun je trekken uit de data in je Google Analytics account? En hoe creëer je hier een efficiënt proces voor?

Je omzet verhogen door heldere doelen en KPIs

Hoe kun je sturen als je niet weet welke kant je op wilt? Voordat je begint met het verbinden van conclusies aan de data van je websitebezoekers, is het slim om je doelen zo concreet mogelijk op een rijtje te zetten. Dit stelt je in staat de Return on Investment (ROI) van je website te bepalen.

‘Groei in bezoekers’, iets waar veel ondernemers zich blind op kunnen staren, is daarom ook niet goed genoeg. Los van het feit dat dit geen SMART-doelstelling is (een meetbare doelstelling), leveren ‘meer’ bezoekers je niet per definitie ook iets op. Bedenk dus met welke data je het conversiepercentage van je website kunt verbeteren. Een X% groei van de bezoekersaantallen, een X% daling van de bounce rate, X% groei in contactaanvragen of een X aantal downloads van een whitepaper zijn voorbeelden van duidelijke en meetbare doelstellingen.

Wat is een ‘goed’ websitedoel?

‘Goede’ website doelen zijn afhankelijk van het type website. Een website gericht op content, zoals nu.nl, stuurt met name op het aantal bezoekers, de tijd op de website en het aantal pageviews. Deze statistieken bepalen samen de advertentiewaarde van zo’n website. De website van Coolblue, daarentegen, heeft weinig aan veel bezoekers die niets kopen. Doelen die passen bij hun type website zijn daarom het aantal productviews en het aantal transacties dat op de website plaatsvindt. Een website van een dienstverlener, GoPrivateLease.nl bijvoorbeeld, focust zich met name op het genereren van leads.

Welke bezoekers converteren?

Google Analytics stelt je in staat gedetailleerde overzichten te creëren van waar bezoekers vandaan komen. Dat kan via organische of betaalde zoekresultaten zijn, via social media (campagnes), of e-mailnieuwsbrieven of via doorverwijzingen op andere websites, bijvoorbeeld. Logischerwijs zit er een groot verschil in het conversiepercentage van deze groepen; wanneer men concreet via Google zoekt naar een product of dienst zal deze bezoeker verder zijn in zijn aankoopproces dan iemand die op een andere manier op jouw website terecht komt.

Naast deze kanaalrapportage, is het interessant om te onderzoeken welke andere factoren een rol spelen bij bezoekers die converteren. Zit er bijvoorbeeld een verschil tussen desktop en mobiel? Dan kan dit een indicatie zijn dat één van de twee optimaler werkt. Misschien zijn er ook demografische verschillen te ontdekken; converteren er meer mannen dan vrouwen, of mensen binnen een bepaalde leeftijdscategorie? Er zijn veel verschillende rapportagemogelijkheden binnen Google Analytics die je meer inzicht kunnen bieden in welke groepen bezoekers makkelijker converteren dan andere. Op basis hiervan kun je jouw website verder optimaliseren.

Op welke pagina’s komen je bezoekers binnen?

Veel mensen gaan ervan uit dat het overgrote deel van hun websitebezoekers binnenkomt via de homepage. Opmerkelijk genoeg is de homepage vaak niet de eerste pagina waarop bezoekers binnenkomen. Product- of dienstenpagina’s worden vaak goed gevonden in Google, waardoor dit voor veel bezoekers de eerste pagina is die zij van jouw website zien. Analyseer in Google Analytics op welke pagina’s jouw bezoekers binnenkomen en optimaliseer deze zodat de customer journey klopt.

Omzet verhogen door inzicht in waar bezoekers afhaken

Er zijn ontelbaar veel redenen waarom mensen uiteindelijk niet converteren. Het is zonde om veel energie en tijd te investeren in het aantrekken van de juiste bezoekers, om ze vervolgens halverwege het proces kwijt te raken.

Google Analytics kan veel inzicht creëren in waar en waarom websitebezoekers afhaken. Misschien is er een bepaald type pagina waarop een bovengemiddeld hoog aantal bezoekers afhaakt? Dan zit daar hoogstwaarschijnlijk een struikelblok. Ook kan het zijn dat bepaalde invulvelden niet goed werken, dat een betaalmethode niet beschikbaar is of dat er een andere barrière zit. Het oplossen van dergelijke problemen kan een quick win zijn voor het verhogen van je omzet middels Google Analytics.

Inzicht in de customer journey

Hoe verloopt het aankoopproces van je klanten? Uit welke bronnen zijn zij afkomstig? En hoe lang duurt het gemiddeld tot iemand overgaat tot een aankoop of ander soort conversie? Inzicht hierin kan je helpen campagnes te optimaliseren of andere functionaliteiten zoals een wishlist, whitepaper of online test toe te voegen aan je website.

Andere mogelijkheden om je omzet te verhogen met Google Analytics

Dit is nog slechts een kleine greep in de mogelijkheden en rapportages die Google Analytics biedt om je omzet te verhogen. In onze Google Analytics training leren we je hoe je zelf geschikte doelen instelt in Google Analytics, hoe je bruikbare rapportages opstelt en hoe je conclusies en een actieplan verbindt aan deze data.

Download nu de whitepaper over Inbound Marketing!

Waarom is Inbound Marketing nu urgent en kun je dit als marketing manager niet negeren? Het antwoord hierop plus interessante facts & figures vind je in de speciaal hiervoor geschreven whitepaper.

Download whitepaper

 

Google Analytics training

Meer leren over hoe je Google Analytics kunt inzetten om je omzet te verhogen? Meld je aan voor onze Google Analytics training!

Aanmelden