Wist je dat meer dan 70% van de B2B aankopen start met een online zoekopdracht? Aan de gevonden resultaten hecht men vaak meer waarde dan aan een gesprek met jouw salesmedewerkers. Goed vindbaar zijn is daarom belangrijker dan ooit. De marketingafdeling van jouw bedrijf zal zeggen dat jouw website al goed zichtbaar is in zoekmachines. Veel bedrijven richten hun SEO echter op de vindbaarheid van hun producten en diensten. Op die manier speel je niet in op de gehele buyer's journey van jouw doelgroep en dus ook niet op die allereerste zoekopdracht. Dit artikel gaat over inbound SEO: de ijzersterke combinatie tussen inbound marketing en SEO.

Inbound SEO: hoe pak je dat aan?

Inbound marketing en SEO zijn een ijzersterke combinatie. Door beide methodes effectief in te zetten, genereert jouw bedrijf op de lange termijn veel meer leads en tevreden klanten.

Wat is het verschil tussen inbound marketing en SEO?

Inbound marketing is een marketingmethode die ernaar streeft om klanten aan te trekken met waardevolle content. Deze content helpt klanten met hun uitdagingen en het bereiken van hun doelen. SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachineoptimalisatie is het verbeteren van websites met als doel het vergroten van de organische zichtbaarheid in zoekmachines.

Het combineren van inbound marketing en SEO levert verrassende resultaten op. Klanten helpen met content heeft immers geen zin als deze content niet goed vindbaar is. Anderzijds wordt een goede vindbaarheid deels tenietgedaan als je klanten al meerdere aanbieders aan het vergelijken zijn. In het ideale geval wil je al veel eerder op de radar komen. Bovendien wekt een website met alleen zoekmachine geoptimaliseerde content minder vertrouwen op dan een website met nuttige content. Met inbound SEO laat je zien dat je de uitdagingen van je klant snapt én wordt je website veel beter vindbaar.

Holistic & inbound SEO: het optimaliseren van online ervaringen

Binnen de wereld van SEO is er een stroming die verder kijkt dan technische- en contentoptimalisaties. Holistic SEO richt zich naast het verbeteren van websites ook op het verbeteren van online ervaringen door middel van:

Traditionele SEO gaat over het optimaliseren van landingspagina's om producten en diensten vindbaar te maken. Holistic SEO gaat daarnaast ook om het aanbieden van kwaliteitscontent. Goede content wordt immers gedeeld. Een snelle website die gemakkelijk in gebruik is, zorgt er bovendien voor dat websitebezoekers snel en gemakkelijk kunnen navigeren. De focus ligt in het verbeteren van de online ervaring. Daardoor kunnen websitebezoekers sneller een oplossing vinden voor de vraag die zijn in zoekmachines intypen.

Het aanbieden van kwaliteitscontent om klanten te helpen is precies de kern van inbound marketing. Met inbound SEO richt jouw bedrijf zich echter niet alleen op het vindbaar maken van online ervaringen. Deze online ervaringen worden ook nog eens op de gehele buyer's journey van jouw klanten afgestemd.

Wat hebben attract, engage en delight met SEO te maken?

Traditionele SEO gaat primair over het genereren van meer organisch verkeer (attract). Veel bedrijven proberen vooral te optimaliseren rondom hun aanbod. Hierdoor genereren zij voornamelijk websitebezoekers met een koopintentie en hebben zij te maken met veel concurrentie in de organische zoekresultaten. Het wordt daardoor moeilijker om goed vindbaar te zijn.

Inbound SEO richt zich daarnaast ook op zoekwoorden die klanten in een eerdere fase van het aankoopproces intypen. Bijvoorbeeld die eerste oriënterende vraag. Door ook content te delen rondom onderwerpen die eerder in het aankoopproces spelen, wordt jouw bedrijf al eerder in de buyer's journey gevonden. Daardoor ben je de concurrentie twee stappen voor. Als een website in de gehele buyer's journey goed vindbaar is, zien klanten je vaker in de zoekresultaten terugkomen. Dit zorgt voor herkenning en vertrouwen. Samen met een sterke lead generatie strategie zorgt dit ervoor dat je jouw websitebezoekers converteert naar leads waar jouw salesafdeling blij mee is (engage).

Tevreden klanten zullen jouw bedrijf uiteindelijk aanbevelen, reviews schrijven, over je praten op social media en je content delen (delight). Dit zijn allemaal ranking factoren die effectiever zijn dan traditioneel linkbuilden.

Vindbaar voor het juiste publiek met buyer persona keyword research

Om in iedere fase van de buyer's journey vindbaar te zijn, is er meer nodig dan keyword research rondom het aanbod van jouw bedrijf. Het is noodzakelijk dat je de doelgroepen van jouw bedrijf als geen ander kent. Zo kun je precies te weten komen wanneer ze welke termen in zoekmachines intypen. Je kunt het beste beginnen met buyer persona onderzoek. Buyer persona's zijn fictieve personificaties van de gewenste klant(profielen), aangevuld met data over behoeften, uitdagingen en koopgedrag.

Aan de hand hiervan kun je de buyer's journey van jouw klanten in kaart brengen. Zo kom je te weten hoe hun aankoopproces eruit ziet. Voer vervolgens voor iedere fase keyword research uit, om erachter te komen wat zij in zoekmachines intypen. Denk daarbij niet alleen aan zoekwoorden waar veel op gezocht wordt. Veel van je concurrenten zullen ook graag vindbaar willen zijn op deze onderwerpen. Een combinatie tussen populaire zoekwoorden en long tail keywords is het beste. Long tail keywords zijn zoekwoorden met lagere zoekvolumes, waardoor je concurrenten ze vaak links laten liggen. Opgeteld leveren deze long tail keywords echter veel nuttig verkeer op.

Goede bronnen om zoekwoorden te vinden, zijn de interne zoekmachine op de website, Google Analytics en Google Webmaster Tools. De salesafdeling kan echter ook input leveren door een lijst met meest gestelde vragen aan te leveren. Daarnaast kun je ook met een aantal online SEO-tools achterhalen waar je buyer persona's op zoeken:

Sitestructuur: topic clusters en pillar pages

Zowel websitebezoekers als zoekmachines houden van websites die makkelijk te navigeren zijn. Niet voor niets speelt sitestructuur een steeds grotere rol in zoekmachineoptimalisatie. Naarmate de hoeveel content groeit, groeit ook de kans dat een website onoverzichtelijk wordt. De zoektermen die jouw klanten in zoekmachines invullen, worden bovendien steeds langer en specifieker. Voice search draagt hier ook een steentje aan bij. Naast zoekwoorden, heeft een zoekmachine dus andere aanwijzingen nodig om te bepalen waar jouw website over gaat. Een duidelijke structuur kan hierbij helpen.

Door zoekwoorden te ordenen rondom onderwerpen, ontstaan er vanzelf structuur en topic clusters. Heb je onderscheid gemaakt tussen populaire zoekwoorden en long tail keywords? Dan is het nuttig om uitgebreide kennisartikelen te schrijven rondom de populaire zoekwoorden (pillar pages). De long tail keywords zijn vervolgens goede bronnen voor sub-onderwerpen op aparte pagina's.

Uiteindelijk ontstaat er een topic cluster met een hoofdonderwerp en sub-onderwerpen die allemaal naar elkaar linken. Dit is ten eerste buitengewoon nuttig voor websitebezoekers. Zij kunnen zich verder verdiepen in een onderwerp. Het schept ten tweede duidelijkheid voor zoekmachines. Door de interne linkstructuur versterken de artikelen elkaar. De kans dat jouw website gevonden wordt op populaire zoekwoorden, wordt daardoor groter. Ten derde is deze inbound SEO methode de perfecte manier om de expertise van jouw bedrijf te tonen.

De juiste content op het juiste moment

Inbound marketing gaat over het delen van nuttige content en het genereren van leads. Inbound SEO gaat over het vindbaar maken van die content. Timing is hierin belangrijk. Door het uitwerken van buyer's journeys en keyword research, weet je al welke zoektermen je persona's gebruiken. Je weet bovendien in welke fase zij dit doen. De volgende stap is het delen van die content die jouw klanten verder helpt. Maak hiervoor een kalender waar de contentplanning in opgenomen is. In deze contentkalender staan ook de buyer persona's vermeld, hun fase in de buyer's journey en het topic cluster waar de content onder valt. Op die manier is de content altijd relevant, gestructureerd en goed getimed.

Uiteindelijk gaat inbound marketing ook over het bereiken van doelen. Denk goed na hoe je een websitebezoeker kunt converteren naar een lead. Bied bijvoorbeeld een een eBook of whitepaper aan in ruil voor contactgegevens. Verwerk deze doelen ook in de contentkalender. Dit vergroot het effect van je contentstrategie.

Content promoten en hergebruiken

Bij traditionele SEO speelt de term linkbuilding een grote rol. Door inbound SEO wordt deze methode om meer links naar de website te genereren nagenoeg overbodig. De belangrijkste reden is dat waardevolle content veel vaker gedeeld wordt. Een SEO-tekst die primair is gericht op zoekmachines is immers niet zo interessant, maar een uitgebreid kennisartikel wel. Een goede inbound marketing strategie maakt bovendien gebruik van verschillende kanalen. Zo kun je artikelen delen via social media en gebruik maken van e-mail marketing. Ook het hergebruiken van content kan helpen om het bereik en de vindbaarheid van je content te vergroten. Zo kan een blogartikel ook de vorm van een video of een infographic aangeboden worden via YouTube en Instagram. Visuele content wordt ook vaker gedeeld, zodat het effect van je inbound SEO strategie alleen maar groter wordt.

Advies op het gebied van inbound SEO?

Verreweg de meeste klanten starten hun onderzoek naar een B2B oplossing met een zoekopdracht. Hoe eerder jouw bedrijf vindbaar is, hoe beter. Met inbound SEO kun je al vindbaar zijn als jouw klanten hun eerste zoekopdracht intypen. Op dat moment zijn zij waarschijnlijk nog niet actief op zoek naar een commerciële oplossing, maar naar antwoord op hun vragen. Met buyer persona onderzoek kom je er precies achter welke uitdagingen jouw doelgroep heeft en wat ze intypen in zoekmachines. Door met je content vindbaar en behulpzaam te zijn in alle fases van de buyer's journey, ben je de concurrentie dus twee stappen voor. Als inbound marketing bureau heeft Ha! ook veel ervaring met zoekmachineoptimalisatie. Ben je benieuwd hoe wij je op dit gebied kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Ha!-Whitepaper-Mockup-Inbound-vs-outbound

 

Gratis whitepaper:
Inbound vs outbound

Is online (inbound) marketing de nieuwe heilige graal in jouw verkoopstrategie of kun je beter vasthouden aan de klassiekere (outbound) verkoopmethoden?

Download whitepaper