Humor is een van de krachtigste wapens die een marketeer tot zijn beschikking heeft. Als u iets grappigs leest of hoort, zult u waarschijnlijk een positieve associatie krijgen met de persoon die de grap heeft gemaakt. Hetzelfde geldt natuurlijk als er een bedrijf achter de grap zat. Zo is Centraal Beheer bekend geworden door zijn “Even Apeldoorn bellen” reclamespotjes, die er tevens voor zorgden dat mensen het bedrijf als meer sympathiek gingen beschouwen. Een ander goed voorbeeld is Heineken, dat door veel mensen wordt beschouwd als een sympathiek merk door zijn grappige inhakers die viral gaan op social media. Misschien is er hierdoor niet direct groei in de verkoop van Heineken waar te nemen, maar het zou wel de doorslag kunnen geven als iemand in de supermarkt een keuze moet maken tussen twee gelijk geprijsde bieren. Het is dus nooit verkeerd om goodwill op te bouwen bij uw klanten!
Iets voor u?
De opkomst van social media heeft ervoor gezorgd dat het voor bedrijven makkelijker is om mensen te bereiken via een medium dat uitermate geschikt is voor humoristische uitingen. Een bedrijf dat constant weet te scoren op social media is de webshop Coolblue. Zij hebben ervoor gekozen om in al hun communicatie naar de klant ludiek, creatief en grappig te zijn. Het is deel van hun formule, zoals ook wel blijkt uit hun motto: ‘Alles voor een glimlach’.
Het hoeft echter niet zo drastisch. Een bedrijf als KLM heeft een serieus imago, maar kan op social media, in haar communicatie naar klanten toe of in posts, grappig uit de hoek komen. Daarnaast waagt het bedrijf zich ook wel eens aan een inhaker. Het belangrijkste is dat het gebruik van humor natuurlijk over moet komen. Geforceerde humor zal nauwelijks een glimlach veroorzaken en daarom eerder een averechts effect hebben. Kortom, het is zeer belangrijk om van tevoren na te gaan of het gebruik van humor binnen uw online marketingstrategie past.
Fijne scheidslijn
Goed, u heeft besloten dat u humor gaat toepassen in uw online marketingstrategie. Hoe nu verder? Dat is altijd lastig. Humor is iets vluchtigs, ongrijpbaars en iets dat zich razendsnel ontwikkelt. Wat de ene week grappig is en kansen biedt, kan de volgende week alweer passé zijn. Het is dan ook zeer lastig om hier iets over te schrijven dat actueel blijft. Wat echter wel kan, is een waarschuwing geven. Vaak ligt er een hele dunne scheidslijn tussen grappig en niet-grappig. Soms zit dit hem in de formulering, soms in de timing. Soms zelfs in het imago van het bedrijf dat de grap maakt. Daarnaast kan een onschuldig ogend grapje uit de context worden getrokken en beledigend opgevat worden. Natuurlijk kun je vooraf niet garanderen hoe een bericht wordt ontvangen, maar door het eerst voor te leggen aan anderen kan er vaak al een beter oordeel geveld worden. Hoewel het dus belangrijk is om er zo snel mogelijk bij te zijn en spontaan te blijven, moet u geen overhaaste beslissingen nemen.
Hoe pakken wij het aan?
Vaak gaat humor samen met een informele communicatiestijl en een fris karakter. Als er uit onze gesprekken met u blijkt dat humor toegevoegde waarde kan hebben in uw marketing, dan kijken we in overleg hoe we dit kunnen toepassen. Een lichthartige toon gebruiken of grappige berichten plaatsen? Het kan bij HA! Marketing altijd in verschillende gradaties. Bent u benieuwd geworden naar de mogelijkheden? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen!