Tieners worden steeds rijker en beïnvloeden hun ouders. Voor veel bedrijven rijst dan ook de vraag: “Hoe bereiken we Generatie Z?”. Nog nooit eerder was een generatie zo werelds, digitaal georiënteerd en daardoor ook versnipperd. Televisie kijken ze niet meer en op Facebook ga je ze ook niet vinden. Een antwoord hierop is de app TikTok, dat met maar liefst 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers ongekend populair is onder juist deze doelgroep.
Ondanks zijn grote populariteit zijn er echter nog maar zeer weinig Nederlandse bedrijven op te vinden. Bestaat jouw doelgroep uit een jong publiek? Dan is het aan te raden om TikTok mee te nemen in je marketingstrategie voor 2020. Ik neem je graag mee in de mogelijkheden die TikTok commercieel gezien biedt voor jouw bedrijf.
Wat is TikTok?
De app TikTok (voorheen bekend als Musical.ly) laat zich het best omschrijven als een app die draait om videocontent en muziek. Op bekende (pop)liedjes worden korte dansjes, challenges en sketches gedaan.
Wie zitten er op TikTok?
Het kernpubliek van TikTok is dus Generatie Z, jongeren die zich geen leven zonder Internet en social media kunnen voorstellen. Anders dan bij andere social media kanalen, zoals Facebook en Instagram is TikTok een kanaal waar ouders en leraren (bijna) niet te vinden zijn. Klasgenoten, vriendjes en vriendinnetjes van de sportvereniging en uit de buurt: bijna allemaal posten ze regelmatig korte video’s op het platform.
Ze weten dat de content die ze plaatsen nooit echt privé is en het platform kent dan ook zijn eigen influencers. Jongeren met tien- tot honderdduizenden volgers. Vaak in eigen land, maar ook wereldwijd. Het grote voordeel van deze doelgroep is dat ze, meer dan andere leeftijdsgroepen, tot interactie bereid zijn, mits je content sterk is. Dat maakt TikTok een zeer interessant kanaal voor het sterker op de kaart zetten van je bedrijf of merk bij Generatie Z.
Marketing en adverteren op TikTok
Op welke manier integreer je TikTok in je marketingstrategie? Net als bij andere social media kanalen is het slim een onderscheid te maken tussen organisch en adverteren.
Adverteren op TikTok
TikTok heeft net als andere social media kanalen de mogelijkheid om te adverteren. Ook hier is dit de snelste manier om je bereik als bedrijf te vergroten en volgers te krijgen. Er zijn verschillende mogelijkheden om te adverteren, zoals in-feed advertenties zoals je kent van Facebook en Instagram, maar ook op het gebied van influencer marketing biedt het platform veel mogelijkheden. Iets om rekening mee te houden is het feit dat je nog niet ‘zomaar’ een TikTok advertentie account (https://www.tiktok.com/business/) aan kunt maken. Om vanuit Nederland toegelaten te worden dien je eerst je gegevens achter te laten. Er wordt dan ‘later’ contact met je opgenomen.
Bij adverteren kun je bijvoorbeeld denken aan een account take-over door een TikTok-influencer, het ontwikkelen van filters en augmented reality features (zoals je kent van Snapchat en Instagram Stories), gepromote hashtags en influencer marketing.
Organische marketing op TikTok
Zoals met alle social media is de meest gemaakte fout het niet creëren van kanaal-specifieke content. Bij TikTok kun je er zelfs niet omheen om speciale content te ontwikkelen: de video’s zijn mobile first gemaakt en draaien om ‘het verhaal’. Dat maakt het een intensief kanaal om te integreren in je social media strategie.
Bedrijven met sterke content op TikTok
Laat je voor het creëren van (organische) content voor TikTok inspireren door bedrijven met sterke TikTok content.
Efteling
De Efteling heeft het slim bekeken: met als belangrijke doelgroep jonge kinderen is TikTok voor hen een kanaal waar ze niet omheen kunnen. Voor een pretpark dat draait om storytelling is video bij uitstek een geschikte manier om de beleving van het park ook naar de digitale wereld te brengen.
Video’s van de Efteling focussen met name op de sprookjesfiguren van het pretpark. Zo zien we Doornroosje die onderweg is naar haar grootmoeder met versgebakken koekjes en kun je een duet doen op de nieuwste Efteling-hits. Met 105.000 volgers en tussen de 20.000 en 60.000 likes per post vertaalt De Efteling hun tagline ‘Wereld vol Wonderen’ zeer succesvol naar TikTok.
@efteling Wat zijn jouw goede voornemens? Laat je inspireren door OJ Punctuel op het Efteling YouTube kanaal!
♬ origineel geluid - efteling
Guess
Het Amerikaanse kledingmerk Guess wordt vaak genoemd als bedrijf dat TikTok geslaagd inzet. Met de merkwaarden ‘Young. Sexy. Adventurous.’ zijn de video’s die ze uploaden altijd in deze setting. Denk aan modellen in Guess kleding die een dans challenge doen of een backstage video van een fotoshoot. Kort na de lancering van hun account organiseerden zij hun eigen challenge in samenwerking met TikTok; de #InMyDenim challenge. Het idee? Dat gebruikers korte video's uploaden van henzelf op interessante plekken terwijl zij Guess' nieuwste denimlijn dragen.
Alhoewel hun account verder nog niet heel uitgebreid is, toonde deze challenge aan hoe je als merk op TikTok binnen korte tijd grote naamsbekendheid kunt genereren. De doelgroep die uitermate bereidwillig is om interactie aan te gaan biedt merken veel mogelijkheden tot co-creatie.
Guess #InMyDenim TikTok challenge
Ajax
Als eerste Nederlandse voetbalclub lanceerde Ajax in het najaar van 2019 zijn Tiktok account. Met inmiddels bijna 300.000 volgers slagen ze er bijzonder goed in ook de jongste doelgroep te betrekken bij de club.
De clips die gedeeld worden maken de voetballers van de club zeer menselijk. Backstage video's van trainingen, cut-outs van interviews en grappige of bijzondere momenten tijdens wedstrijden worden uitgelicht met een bijpassend fragment van een (pop)liedje. Neem keeper Onana, wiens naam bij uitstek geschikt is hiervoor dankzij megahit "Havana (oh na na) van Camila Cabello" en het nummer "Oh na na van Liyana Jasmay". Of het moment dat Neres een bitch slap krijgt van ploeggenoot Tadic met op de achtergrond "Hit Me Baby One More Time van Britney Spears".
Wat kan TikTok betekenen voor jouw merk of bedrijf?
Heeft jouw merk of bedrijf dus een jonge doelgroep dan is TikTok absoluut een kanaal om het komende jaar tijd en energie in te investeren. Met content die is afgestemd op de doelgroep en een doelgroep die graag de interactie aan gaat biedt het fantastische mogelijkheden om je naamsbekendheid onder Generatie Z te vergroten. De sleutel tot succes is hier authentieke content, humor en zelfspot en vooral: lef om te posten. Je jongste kopers zullen je erom kunnen waarderen.
Benieuwd naar hoe jij TikTok kunt inzetten om je jongste doelgroep te bereiken? Wij brainstormen graag met je om een passende campagne- en contentstrategie te vinden voor dit nieuwste social media platform!