Een aantal weken geleden kondigde HA! aan dat Google haar algoritme gaat aanpassen. Sinds april neemt Google mobiel-vriendelijk websites mee om de volgorde te bepalen, waarin de websites in de zoekmachine verschijnen. Websites die zowel op mobiel als tablet goed bruikbaar zijn krijgen hierdoor voorrang in de zoekresultaten.

Gevolgen update algoritme

Nu wij een aantal weken verder zijn gaan we eens kijken wat de gevolgen zijn van deze verandering. De veranderingen van websites naar aanleiding van deze aankondiging zijn goed zichtbaar. Allereerst zijn de mobiel-vriendelijke websites gestegen in de ranking. De gemiddelde positie is daarmee gestegen. Daarnaast ondervinden de websites die geschikt zijn voor mobiele apparaten een stijging in het aantal bezoekers. Als laatste is er een stijging te zien in het aantal weergaven in de zoekmachines.

Bing en mobiel-vriendelijke websites

Ook extern zijn de gevolgen zichtbaar. Bing kan natuurlijk niet achterblijven en heeft ook de verandering in algoritmen aangekondigd. Wanneer dit precies ingesteld zal worden is nog niet bekend. Zeker is wel dat Bing meer balans zal inbrengen in relevantie en mobiel-vriendelijkheid. Ook al is een website niet geheel mobiel-vriendelijk, als deze relevanter is, zal deze hoger worden getoond.

Content aanpassen

Wat zijn de gevolgen als uw website nog niet geschikt is voor mobiel gebruik? Om een website mobiel-vriendelijk te maken, zal de content moeten worden aangepast. Allereerst kan er minder getoond worden, doordat het scherm minder groot is. Bepaal daarom wat belangrijk is en beperk de navigatie tot twee niveaus. Breng vervolgens met goede titels structuur aan in het geheel. Zorg dat de belangrijkste informatie aan het begin staat, zodat de lezer dit in ieder geval meekrijgt. Houd het zo kort mogelijk, overbodige informatie zit niemand op te wachten. Door het doel van de website in gedachten te houden, zal dit worden beperkt.

Ontwikkeling

Door de aankondiging van Google zijn veel bedrijven bezig met het mobiel geschikt maken van hun websites. De ontwikkeling van deze verandering zal niet van het één op het andere moment alle websites mobiel geschikt maken, maar veel ontwikkelaars zijn er volop mee bezig. Denk goed na over uw content. Waar mobiele apparaten vroeger gebruikt werden om te oriënteren, verplaatst tegenwoordig het hoofdgebruik naar deze apparaten.

Is uw website al mobiel-vriendelijk?

 

Download nu de whitepaper!

Waarom is Inbound Marketing nu urgent en kun je dit als marketing manager niet negeren? Het antwoord hierop plus interessante facts & figures vind je in de speciaal hiervoor geschreven whitepaper.

inbound-marketing-agency-whitepaper

Download whitepaper