“Once upon a time in Hollywood Pathé”. Dat is mijn laatste zoekopdracht waar ik structured data tegenkwam en ik zag mijn antwoord al meteen. Ik klikte daarna door naar de site toen ik op de knop “kaartjes kopen” klikte. Je ziet steeds vaker dat Google meer laat zien dan een titel, omschrijving en link. Denk aan reviews, prijzen, afbeeldingen of antwoord boxen. Deze verrijkte zoekresultaten vallen veel meer op. De kans is daardoor groter dat mensen doorklikken naar jouw website. Maar hoe zorg je ervoor dat Google deze rich snippets toont? In deze blogpost leggen we je alles uit over structured data.
Wat houden structured data in?
Structured data zijn stukjes informatie die opgemaakt zijn in een bepaald formaat. Dit maakt het makkelijker voor zoekmachines en andere online diensten om de informatie te begrijpen. Voor gewone bezoekers is het eenvoudig om te zien dat je goede reviews op je website hebt. Wie de reviewer is en wat het aantal sterren is, is voor een zoekmachine echter moeilijk te begrijpen. Structured data maken dat een stuk makkelijker.
Het aanbevolen en meest gebruikte codeformaat voor structured data is JSON-LD. Het grote voordeel hiervan is dat het aparte codeblokken zijn. Deze codeblokken staan los van de code waarmee de content is opgebouwd. Een bezoeker krijgt het niet te zien. Door deze splitsing is het voor een iemand die technisch is onderlegd gemakkelijk te implementeren. Bovendien is de kans klein dat je websitecode kapot gaat als je structured data implementeert.
Dingen en kenmerken
De grote zoekmachines maken onderscheid tussen "creatieve data", "zakelijke data" en "acties". Daaronder vallen "dingen" met bijbehorende "kenmerken". "Creatieve data" zijn dingen die gemaakt zijn door een persoon. Denk aan blogposts, cursussen, video's en podcasts. Kenmerken zijn dan bijvoorbeeld auteur, duur en publicatiedatum. Bij "zakelijke data" kun je denken aan bedrijfsinformatie, vacatures, producten en reviews. Kenmerken zijn dan de bedrijfsnaam en social media profielen van een bedrijf. Of de voorraad en prijs van producten. Verder kunnen "kenmerken" ook "dingen" op zichzelf zijn. Zo kan een review een kenmerk zijn van een product. De review zelf heeft ook weer kenmerken, zoals de naam van de reviewer. Ten slotte hebben "acties" betrekking op voice search.
Wat zijn rich snippets?
Structured data zorgen ervoor dat zoekmachines rich snippets in de zoekresultaten kunnen tonen. Zo kan Google een knowledge graph card tonen over bedrijven, bekende personen of bepaalde informatie op het internet. Die vind je op mobiel onder het eerste organische zoekresultaat en op desktop aan de rechterkant. Bij een bedrijf geeft zo’n kaart informatie over openingstijden, social media, adresgegevens en reviews op het internet. Zo'n kaart kan ook informatie bevatten over merken, films, beroemdheden of algemene informatie.
Knowledge Graph Card Ha!
Daarnaast kan Google de standaard zoekresultaten met structured data verrijken en extra informatie tonen in rich snippets. Zo kunnen er bijvoorbeeld afbeeldingen prijzen, ratings, reviews, video's, voorraad of productspecificaties weergegeven worden.
Rich Snippet Ha!
Vergelijkbaar met rich snippets zijn rich cards. Je komt ze vooral op mobiele telefoons tegen. Mobiele gebruikers swipen namelijk liever dan ze scrollen. Met rich cards kun je eenvoudig door de zoekresultaten swipen en sneller vinden wat je zoekt.
Rich Cards Recepten
Ten slotte bieden de featured snippets helemaal bovenaan de zoekresultaten en answer boxes direct antwoord op de vragen die je publiek heeft.
Featured Snippet
Answer Box
Voor B2B kan het nuttig zijn om het uurtarief in de zoekresultaten te tonen of de prijzen van een cursus. Je kunt ook overwegen om klantenreviews, de meest gestelde vragen of How-To's weer te geven.
Wat zijn de voordelen van rich snippets in de zoekresultaten?
Rich snippets en structured data worden nog redelijk weinig gebruikt. Dat betekent dat jouw website meer opvalt in de zoekresultaten als je dat wel doet. Een zoekresultaat met ratings, reviews of een prijs springt er veel meer uit. Dat vergroot de kans aanzienlijk dat mensen doorklikken naar je website. Het gebruik van structured data is geen directe ranking factor. Toch kunnen ze je positie in Google op de lange termijn verbeteren. Als er meer mensen naar je website doorklikken, is de kans groter dat Google je website als relevant zoekresultaat ziet. Hetzelfde geldt voor de sessieduur. De zoekmachine kijkt namelijk ook naar gebruikerssignalen. Doorklikratio en bounce rate bepalen mede hoe nuttig jouw website is.
Hoe kun je structured data implementeren?
Het implementeren van structured data is redelijk eenvoudig, maar enige technische kennis is noodzakelijk. Wordpress gebruikers komen zonder code al een heel eind door de Yoast SEO Plugin te installeren. Deze plugin helpt je met de instellingen voor de knowledge graph card. Daarnaast voegt het onder de motorkap al een hoop structured data toe voor artikelen. Met de nieuwe Gutenberg editor in Wordpress kun je zelfs codeblokken toevoegen voor FAQ's en How-To's. Ook WooCommerce voegt structured data toe, zodat je er zelf geen omkijken naar hebt.
Via Google Mijn Bedrijf kun je een hoop informatie over je bedrijf doorgeven aan Google. Die informatie zie je vaak terug in de knowledge graph card. Ook je reviews via Google, Facebook of een Google Review partner worden hierin weergegeven. Het is dus een goed idee om reviews te verzamelen via deze diensten. Mits je overtuigd bent van de kwaliteit van je dienstverlening.
Implementatie voor gevorderden
Heb je enige kennis van code of websites? Dan kun je er ook voor kiezen om structured data handmatig toe te voegen. Het voordeel is dat je er dan meer controle over hebt. Ga eerst na welke content op je website er vaker voorkomt en welke "dingen" en "kenmerken" je wilt toevoegen. Als je blogt, kun je structured data voor artikelen toevoegen. De titel, auteur en samenvatting zijn dan de kenmerken. Heb je een webshop? Dan voeg je structured data voor producten toe met de naam, het merk, prijzen, voorraad en reviews. Er zijn gratis en betaalde Wordpress plugins die je daarmee kunnen helpen.
Daarnaast kun je ze toevoegen via Google Tag Manager. Zoek de code op via Schema.org en pas ze naar wens aan. Kijk wel eerst even in de Google Guidelines. Hier kun je vinden wat er door de zoekmachine ondersteund wordt en wat toegestaan is. Vervolgens kun je de de code testen via de Schema Markup Testing Tool.
Google Data Highlighter
Heb je de technische kennis niet? Of heb je zelf geen toegang tot je website en Google Tag Manager? Dan kan de Google Data Highlighter in Search Console uitkomst bieden. Hiermee kun je de "dingen" en "kenmerken" eenvoudig markeren. Een nadeel is dat alleen de basis "dingen" en "kenmerken" opgenomen zijn. Bovendien is de data die je invoert niet toegankelijk voor andere zoekmachines.
Structured data als onderdeel van de totale SEO strategie
Het succes van de implementatie van jouw structured data valt of staat met je totale SEO strategie. Je kunt structured data nog zo perfect implementeren. Als je geen zoekwoordenanalyse doet, word je niet gevonden. Je geeft dan namelijk geen antwoord op de vragen van jouw publiek. Het resultaat is dat zoekmachines je rich snippets nooit zullen tonen. Het kan ook zijn dat er geen nuttige informatie op je website staat. Of je website is slecht gebouwd. In dat geval zullen mensen wel sneller doorklikken, maar je website ook weer sneller verlaten. Dat zal op den duur juist een negatief effect hebben op je rankings. Ook omdat er minder mensen naar je website zullen linken.
SEO is dus afhankelijk van heel veel variabelen. Structured data zijn daar een onderdeel van. Om beter te ranken in Google, heb je een SEO strategie en kennis over zoekmachineoptimalisatie nodig. Gelukkig kan Ha! je ondersteunen bij het implementeren van structured data en het ontwikkelen van een succesvolle SEO strategie! Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.