Wil je jouw bedrijf of webshop laten groeien? Dan heb je data nodig. Data geven je alle inzichten die je nodig hebt om meer leads, omzet en groei te behalen. Mensen die belangrijke beslissingen nemen, baseren die soms op aannames. Maar zoals de Engelsen zo mooi kunnen zeggen: assumption is the mother of all screw ups. Beslissingsnemers van de toekomst sturen daarom vooral op data. Simpelweg omdat ze er betere resultaten mee behalen. Maar hoe maak je alle data die je nodig hebt overzichtelijk? In dit artikel zetten wij onze favoriete online marketing reporting tools voor je op een rij.

Wat zijn de voordelen van online marketing reporting tools?

Je gebruikt waarschijnlijk meerdere kanalen voor je (online) marketing. Je verkoopt je producten of diensten via je eigen website of webshop en je verzamelt statistieken via Google Analytics. Daarnaast heeft Google ook nog statistieken uit Google Ads, Search Console en Google Shopping. Daarnaast gebruik je Facebook, Instagram, LinkedIn, Bing Ads en MailChimp om je bedrijf te promoten. Je kantenbestand houd je ten slotte bij in een geavanceerd CRM-systeem. Het raadplegen van alle afzonderlijke statistieken is haast een dagtaak. Op zich geven ze je verder weinig inzichten.

Het wordt pas interessant als je al deze databronnen kunt combineren en met elkaar in verband kunt brengen. Met online marketing reporting tools kun je alle data weergeven in één overzichtelijk dashboard. Zo bespaar je veel tijd met het analyseren ervan. Het grootste voordeel is ook dat je veel sneller verbanden kunt zien tussen de verschillende databronnen.

Er zijn zo veel verschillende tools dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Sommige daarvan zijn gratis. Aan andere tools hangt een flink prijskaartje. Vaak is het de investering dubbel en dwars waard. Bij de duurdere tools wil je wel zeker weten dat je de investering eruit haalt. Wij hebben 5 tools voor je op een rijtje gezet. Welke je kiest is afhankelijk van je wensen en budget.

Google Data Studio

Met Google Data Studio kun je heel eenvoudig verschillende statistieken van Google tools importeren. De data die je geanalyseerd hebt, kun je vervolgens op indrukwekkende manieren aan je collega's of klanten laten zien. Grafieken, diagrammen of zelfs de omzetcijfers per regio op een kaart weergegeven. Het is ook mogelijk om data uit andere bronnen te importeren, zoals Facebook, Bing Ads of je eigen CRM. Dat is echter net een stuk lastiger. Het grootste voordeel is dat Google Data Studio gratis is. Je kunt zonder risico en op een laagdrempelige manier aan de slag met een online marketing reporting tool.

Voordelen:

  • Je kunt alle statistieken van Google diensten eenvoudig met elkaar verbinden
  • Google Data Studio heeft ontzettend veel manieren om data op een mooie manier visueel te maken
  • Het is gratis te gebruiken

Nadelen:

  • Er is geen directe koppeling met andere diensten, zoals Facebook en Bing Ads. In dat opzicht is Google Data Studio minder gebruiksvriendelijk voor een beginnend gebruiker.

Supermetrics

Met Supermetrics verbind je meerdere bronnen op een eenvoudige manier. Zo kun je data importeren vanuit de Google services, Facebook, Bing, MailChimp en andere online diensten. Het is ook mogelijk om je eigen database te gebruiken. Al deze data kun je vervolgens analyseren en presenteren in Google Sheets, Google Data Studio, Excel of je eigen systeem. Je kunt Supermetrics dus gebruiken om alle data te verzamelen. Vervolgens kun je zelf kiezen op welke manier je ze wilt analyseren en presenteren.

Voordelen:

  • De belangrijkste databronnen zijn eenvoudig te koppelen
  • Je kunt zelf kiezen hoe je data wilt analyseren en presenteren
  • De tool is redelijk betaalbaar en er zijn zelfs gratis abonnementen

Nadelen:

  • Er wordt niet automatisch een overzichtelijk dashboard gegenereerd, waardoor Supermetrics moeilijker in gebruik is voor beginners.

Funnel

Funnel heeft veel overeenkomsten met Supermetrics, maar kan zelf data analyseren en veel meer bronnen importeren. Het is ook mogelijk om de data te exporteren naar Google Sheets, Data Studio of je eigen software. Funnel heeft daarnaast ook een eigen dashboard waarin je rapportages kunt bekijken. Een bijzondere functie van Funnel is dat de tool ongestructureerde data kan opschonen, groeperen en standaardiseren. Denk bijvoorbeeld aan bedragen die in verschillende valuta worden geïmporteerd. Funnel zet vreemde valuta om in Euro's. Op deze manier kun je heel eenvoudig en snel verschillende bronnen met elkaar in verband brengen.

Voordelen:

  • Er zijn meer dan 400 bronnen die je eenvoudig kunt koppelen
  • Je kunt zelf kiezen hoe je data wilt analyseren en presenteren
  • De tool heeft een kant en klaar dashboard om snel data te raadplegen
  • Ongestructureerde data kan snel opgeschoond, gestandaardiseerd en gegroepeerd worden

Nadelen:

  • De tool is redelijk duur en je betaalt voor functies die je waarschijnlijk nooit gaat gebruiken

Identity

Identity is een marketingbedrijf dat ook een eigen online marketing reporting tool heeft ontwikkeld. Alle belangrijke bronnen zijn te importeren. Omdat het een Nederlands is, kun je ook met data vanuit Marktplaats aan de slag. Met het overzichtelijke dashboard van Identity kun je snel inzicht krijgen in hoe je campagnes presenteren of kijken hoe je gehele online marketing ervoor staat.

Voordelen:

  • De belangrijkste bronnen zijn eenvoudig te koppelen.
  • Identity is een Nederlands bedrijf. Je data worden dus in Nederland opgeslagen en support is in het Nederlands.
  • Je kunt data vanuit Marktplaats importeren.
  • De tool is zeer gebruiksvriendelijk.
  • De kosten zijn laag en flexibel op basis van het aantal rapportages.

Nadelen:

  • Alleen mogelijk om data te raadplegen via een standaard dashboard
  • Niet mogelijk om data nog te bewerken in Google Spreadsheets of op een andere manier te presenteren

Welke online marketing tools passen er bij jouw bedrijf?

Alle genoemde tools geven je nuttige informatie over de tools die je gebruikt. Zo kun je altijd kunt sturen op nauwkeurige data. Er zijn tools die zeer makkelijk in gebruik en snel op te zetten zijn. Andere tools bieden daarentegen weer meer mogelijkheden. Welke tool je wilt gebruiken is dus afhankelijk van je wensen en budget.

Bij Ha! Markering werken we graag met Supermetrics in combinatie met Google Sheets. Het heeft genoeg mogelijkheden om data uit de belangrijkste online tools te analyseren. De kosten zijn bovendien relatief laag. Met onze kennis en ervaring kunnen wij de rapportages precies voor je op maat maken. Wil je zelf meer data gebruiken of overweeg je om een online marketing reporting tool te gaan gebruiken? Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek waar de kansen liggen voor jouw bedrijf!

Download nu de whitepaper over Inbound Marketing!

Waarom is Inbound Marketing nu urgent en kun je dit als marketing manager niet negeren? Het antwoord hierop plus interessante facts & figures vind je in de speciaal hiervoor geschreven whitepaper.

Download whitepaper