Maak je gebruik van advertentiepersonalisatie en kom je één van de onderstaande meldingen (nog) in je Google accounts tegen, dan is het tijd voor actie! Vanaf maart 2024 gelden er namelijk strengere regels voor adverteren en het opbouwen van doelgroepen in Google.
'Review which Google services can receive consented personal data from the European Economic Area (EEA).'- GA4
'Implement consent for ads personalisation. You are not providing EEA end-user consent signals required for ad personalisation features. Take action before March 2024 or your campaign performance will be impacted.' - Google Ads
In dit artikel
Waarom deze meldingen?
Op 24 maart 2024 gaat de Digital Markets Act in werking en hebben grote bedrijven zoals Alphabet, Amazon, Meta en Bytedance 6 maanden de tijd om volledig te voldoen aan de DMA-verplichtingen. Dit heeft onder andere tot uitwerking dat deze platforms een strikter beleid (gaan) hanteren op het naleven van de privacy regels door en voor gebruikers.
Je ontvangt deze meldingen in Google Analytics 4 en Google Ads omdat:
- Je je consent niet of beperkt hebt ingeregeld. Je vraagt bijvoorbeeld geen toestemming voor het plaatsen van trackers via een cookie banner.
- Je vraagt netjes toestemming voor het plaatsen van trackers, maar gebruikt geen Consent mode V2 in samenwerking met een gecertificeerde cookie oplossing (CMP).
Over Consent Mode v2
Google Consent Mode versie 2 is bedacht om website eigenaren te helpen bij het beheren van cookie-instemmingsvoorkeuren in overeenstemming met de privacy regels. Met de introductie van Consent Mode versie 2 voldoet Google aan de Digital Markets Act (DMA).
Een belangrijke eigenschap en voordeel van Consent Mode versie 2 is dat deze oplossing algemene gebruikersinformatie kan sturen naar Google, zonder gebruik te maken van cookies. Deze informatie kan vervolgens gebruikt worden voor o.a. conversiemodellering. Deze gegevens helpen de systemen om beter te begrijpen hoe bijvoorbeeld advertenties leiden tot acties, zoals aankopen of contactaanvragen, zonder dat jouw persoonlijke informatie wordt gebruikt.
Deze informatie wordt verzamelt door middel van 'cookieless pings' en bevat geen persoonlijke informatie, maar informatie zoals:
- Wat voor apparaat je gebruikt (zoals een telefoon of laptop)
- Wat voor soort actie je hebt voltooid (zoals een aankoop)
- In welk land je bent
- Hoe laat het is
- Welke webbrowser je gebruikt
Wat kan (lees: moet) ik doen?
Een gecertificeerde cookie oplossing is al een tijd geen 'nice to have' meer, maar een 'need to have'. Vraag dat maar aan Google!
Indien je vanaf 1 maart nog van alle functionaliteiten van dit platform gebruik wilt maken (zoals inzet van retargeting & remarketing doelgroepen), wordt dit verplicht. Zonder de juiste toestemming, geen doelgroep verzameling in je advertentie accounts meer. Daarmee respecteer je ieder zijn privacy.
Er bestaan verschillende Cookie Management Platform (CMP) aanbieders, van belang is om het volgende mee te nemen in je afweging:
- Kun je gebruik maken van Consent Mode v2 in de cookie oplossing?
- Is het CMP gecertificeerd? Check hiervoor https://cmppartnerprogram.withgoogle.com/#partners
- Kan de cookiebanner voldoende gepersonaliseerd worden? Denk hierbij bijvoorbeeld aan de styling en inhoud van de banner.
- Werkt de cookie oplossing goed samen met Google Tag Manager of een ander tag systeem dat je gebruikt?
Zelf maken wij gebruik van het Cookiebot CMP, maar we adviseren je uiteraard graag over welke aanbieder het beste bij jouw specifieke behoeften past.
Kortom: tijd voor actie. Heb je hulp nodig bij je keuze? Neem dan contact met ons op!